دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 60812

کارشناسان در حالی گرانی ارز را موجب افزایش و کمبود قیمت دارو عنوان می کنند که وزیر بهداشت می گوید مشکل خاصی نداریم ولی انگار کمبود برخی داروها، عرضه صحیح نکردن و حتی گران شدن داروهای جانبازان تنش جدید وزارت بهداشت شده است.

دارو «تب» کرد
سلامت نیوز : کارشناسان در حالی گرانی ارز را موجب افزایش و کمبود قیمت دارو عنوان می کنند که وزیر بهداشت می گوید مشکل خاصی نداریم ولی انگار کمبود برخی داروها، عرضه صحیح نکردن و حتی گران شدن داروهای جانبازان تنش جدید وزارت بهداشت شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ محمود نبوی معاون وزیربهداشت به شهروندان توصیه کرده با توجه به شروع فصل سرما گروه های پرخطر بهتر است واکسن آنلوآنزا تزریق کنند. ولی حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته واکسن آنفلوآنزا نداریم!البته بازارسرماخوردگی و حمله 15 نوع ویروس از آذرماه تا اواسط اسفند ماه داغ داغ است. ولی نکته قابل تامل این است که سرماخوردگی تنها نصیب 2 درصد می شود مردم ولی آنفلوآنزا 10 درصد جامعه را مبتلا می کند. در این میان وزارت بهداشت گفته بیماران خاص، هموفیلی، تالاسمی، ایدز و کارکنان بهداشتی به دلیل حساس بودن وضعیتشان باید سریع اقدام به تزریق واکسن کنند و پولی از آنها اخذ نمی شود.ولی نکته قابل تامل این است که برخی داروخانه یا از دادن این واکسن خودداری می کنند و یا اصلا ندارند!

چندی پیش اکبر کوشانفر، عضو هیات مدیره انجمن بیماری های کودکان ایران از کمبود واکسن آنفولانزا برای گروه های مورد نیاز این واکسن در کشور خبر داده بود ولی وزیر بهداشت اعلام کرد: 600 میلیون دلار ارز برای خرید دارو و واکسن به این وزارت خانه پرداخت شده و واکسن هم موجود است.حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم خبر کمبود واکسن را تایید کرد و گفت: کمبود واکسن در کشور و کاهش منابع واکسیناسیون در کشور جدی است و به طور قاطع می توان گفت که طی چند ماه آینده کشور در زمینه تامین واکسن مورد نیاز خود دچار مشکل خواهد شد.

رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از جمله واکسن هایی که با کاهش شدید آن مواجه هستیم می توان به واکسن آنفولانزا اشاره کرد که واکسن بسیار مهمی نیز به ویژه در فصل سرد سال به شمار می رود.این نماینده مجلس گفت: در حال حاضر منابع واکسن آنفولانزا بسیار کم است و فقط در داروخانه 29 فروردین آن هم به میزان بسیار کم موجود است که تنها در موارد اضطراری و با نسخه پزشک ارائه می شود در حالی که واکسن آنفولانزا از جمله واکسن هایی است که باید به فراوانی در اختیار مردم قرار بگیرد و هرکس که مایل باشد از این واکسن استفاده کند.شهریاری تاکید کرد: واکسن آنفولانزا برای کودکان زیر پنج سال و سالمندان بالای 60 سال و همچنین تمامی بیماران قلبی و عروقی، ریوی و کلیوی لازم و ضروری است. علاوه بر این، واکسن آنفولانزا برای زایرینی که قصد زیارت خانه خدا و یا عتبات عالیات را دارند باید تزریق شود و با اوضاع کنونی و کمبود شدید این واکسن، عملا تزریق آن در تمامی این موارد مهم و ضروری زیر سئوال می رود و نادیده گرفته می شود.

رییس کمیسیون بهداشت با اعلام اینکه حوزه سلامت باید در اولویت اصلی دولت قراربگیرد افزود: متأسفانه در حال حاضر شاهد این هستیم که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نظر میزان اعتبارات در رده یازدهم قرار دارد و مجلس و کمیسیون بهداشت ودرمان با برنامه‌ریزی و استفاده از راهکارهای قانونی، دولت را موظف به اجرای قانون اختصاص اعتبارات می‌کند.ولی داستان دارو فقط به آنفلوآنزا منتهی نمی شود. انگار وضعیت داروهای جانبازان شیمیایی هم اوضاع و احوال خوبی ندارد.

داروهای ایرانی و هندی کیفیت ندارند
علی افشاری جانباز شیمیایی 70 درصد می‌گوید: برخی از داروهایی که استفاده می‌کنم، خارجی است که تعدادی از آن در هیچ داروخانه ای پیدا نمی‌شود. باید تعجب کرد که با بالا رفتن نرخ ارز، جانبازان با مشکل دارو مواجه شوند. چرا باید این گونه باشد؟ مگر متولیان تامین کننده دارو برای جانبازان ماه به ماه دارو تهیه می‌کنند! که حال با این مشکل روبه‌رو هستند. دارو برای جانباز همانند اکسیژن است. چرا نباید به اندازه یک یا دو سال برای یک جانباز دارو تامین باشد؟

یک داروی جانباز، 300 هزار تومان
اسدالله جعفری جانباز 30 درصد بازنشسته آموزش‌و‌پرورش هم گلایه دارد و می‌گوید: باور کنید داروهای ایرانی یا هندی به هیچ وجه کیفیت ندارند و وقتی مصرف می‌کنم هیچ اثری ندارد. به همین‌خاطر است که بیشتر از داروهای خارجی غیر ازهندی استفاده می‌کنم که حداقل تاثیر داشته باشد و از آنجا که بیمه داروهای خارجی را تحت‌پوشش قرار نمی‌دهد مجبورم بیشتر داروها را خودم به صورت آزاد بخرم و در ماه حدود 300 هزار تومان باید پول دارو بدهم چون داروهایی که تحت پوشش بیمه است همه هندی یا پاکستانی هستند.
موضوع به مرضیه وحید دستجردی منتقل شد و وزیر بهداشت هم گفت: اجازه نمی دهیم افزون بر تغییرات نرخ ارز، افزایش قیمت دیگری در دارو ایجاد شود زیرا درآن صورت باید از جیب مردم خارج شود. نرخ ارز مرجع برای داروهای وارداتی از 10 هزار و 500 ریال به 12 هزار و 260 ریال افزایش یافته و برای این که این تفاوت قیمت، هزینه دارو را گران نکند باید یارانه آن بیش از 100 درصد تعلق بگیرد.وی افزود: ما چنین ذهنیتی نداریم و از خودمان توقع هم داریم که در چنین اوضاعی به مردم سخت گیری بیشتری نشود برهمین اساس تلاش می کنیم قیمت داروها افزایش پیدا نکند.

به گفته وزیر بهداشت، کمیته نرخ و قیمت‌گذاری در این زمینه تصمیم گیری
می کند و سعی خواهیم کرد به غیر از مابه التفاوت نرخ ارز مرجع، هیچ قیمتی افزایش نیابد.دستجردی از مردم درخواست کرد اگر در جایی با افزایش قیمت چشمگیری برخورد کردند، موضوع را به شماره 1490 ستاد رسیدگی شکایت های دارویی منعکس کنند تا با متخلفان برخورد جدی بشود .وزیر بهداشت یادآور شد: امسال تاکنون 50 درصد از بودجه بیماری های صعب العلاج به وزارت بهداشت تخصیص یافته است که با پیگیری های انجام شده معاونت حوزه راهبردی ریاست جمهوری قول داده که 100 درصد این بودجه تخصیص یابد.در این میان جدا از قول و وعیدهای خانم وزیر، انگار داروهای ایرانی تب کرده اند. از یکسو کیفیت پایین و از سوی دیگر گرانی دارو و کمیاب شدن آن برای وزارت بهداشت دردسر ساز شده است در حالی که هر روز آن هم برای چند دارو چندین بار نمایش رونمایی برپا می شود و همچنان نهادهایی مانند هلال احمر و وزارت بهداشت در حال تولید دارو هستند باز هم گلایه ها بسیار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha