دیابت یكی از مشكلات بهداشتی، درمانی و اجتماعی است با توجه به اینكه این بیماری درمان قطعی ندارد، تنها راهكار مقابله با آن افزایش بهداشت فردی و اقدامات پیشگیرانه و كنترلی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا دیابت  یا بیماری قند به علت ناتوانی بدن در تولید انسولین پدید می آید.
 انسولین ماده ای است كه در بدن توسط لوزالمعده تولید و باعث می شود قند خون مورد استفاده قرار گیرد.
هنگامی كه میزان انسولین در بدن كاهش یابد، قدرت مصرف قند و تبدیل آن به مواد مورد نیاز بدن از بین رفته و میزان قند خون فرد افزایش می یابد كه عوارض خطرناكی در پی دارد.
از آنجا كه خود بیماران و خانواده های آنها عمده ترین نقش را در كنترل دیابت بر عهده دارند، كسب اطلاعات لازم درباره دیابت به شیوه های گوناگون آموزشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
مدیر عامل انجمن دیابت آذربایجان شرقی اعلام كرد: حدود پنج درصد از جمعیت استان مبتلا به دیابت هستند كه حدود نیمی از این افراد از بیماری خود بی خبرند.
 امیر حقیقی گفت: 15درصد از جمعیت بالای 20 سال در استان به دلیل برنامه غذایی نامناسب، عدم تحرك بدنی مناسب و ورزش و عوامل ارثی در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
وی با بیان اینكه حدود 95درصد جمعیت دیابتی استان مبتلا به دیابت نوع دو و وابسته به انسولین هستند، افزود: دیابت درمان قطعی ندارد و فقط با آنتی بیوتیك و برنامه غذایی قابل كنترل بوده و هزینه های بالای داروها به ویژه آنهایی كه به صورت آزاد به فروش می رسند به مشكل بزرگی برای بیماران دیابتی تبدیل شده است.
وی گفت: به رغم اینكه دیابت به صورت اسمی جزو بیماری های خاص محسوب می شود، ولی در عمل هیچ نهاد دولتی یا غیر دولتی از این بیماران حمایت نمی كند.
حقیقی علایم این بیماری را در كوتاه مدت، پرخوری، پرنوشی، ادرار زیاد و لاغری مزمن عنوان كرد و افزود: در بلند مدت نیز عوارضی مانند مشكلات كلیوی، قلبی- عروقی، عوارض چشمی و زخم پا خودنمایی می كنند.
مدیر عامل انجمن دیابت استان یادآور شد: میزان قند خون افراد در حالت عادی زیر 110 است و اگر این عدد به بالای 126 برسد فرد مبتلا به دیابت شناخته می شود.
حقیقی با اشاره به اینكه 80درصد بیماران دیابتی سابقه چاقی دارند، تاكید كرد: تنها راه مبارزه با دیابت پیشگیری است و بهترین اقدام در این جهت ورزش، تحرك بدنی مناسب و تغذیه سالم است.
وی آموزش را مهمترین اقدام در جهت مبارزه با این بیماری عنوان كرد و از بیماران خواست در انجمن دیابت استان عضو شده و از برنامه های آموزشی رایگان آن استفاده كنند.
14نوامبر(23 آبان ماه) هر سال به عنوان روز جهانی دیابت نام گذاری شده و فرصتی است تا به مشكلات بیماران دیابتی توجه شده و راهكارهای لازم برای پیشگیری و كنترل این بیماری بررسی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha