داروی بیهوشی هالوتون علاوه بر اینکه دارای عوارض کبدی است ، قدرت دفاعی بدن را نیز کاهش می دهد.

دکتر محمد مهدی قیامت در گفت و گو با خبر نگار سلامت نیوز اظهار داشت : مصرف  این داروی قدیمی بیهوشی در کشور ما زیاد است که خوشبختانه در سالهای اخیر شاهد کاهش مصرف ان بودیم اما همچنان به عنوان بیشترین داروی بیهوشی در بیمارستانهای ما استفاده می شود.

وی گفت : تقریبا 20 درصد  ‬درصد بیمارانی كه با این دارو در اتاق عمل بیهوش می‌شوند، دچار عوارض كبدی می‌شوند و آن دسته از بیماران كه زمینه مشكلات كبدی دارند، با یك بار تماس با این دارو، دچار عارضه كبدی خواهند شد. اگر عمل جراحی تكرار شود یا مدت زمان عمل طولانی باشد، عوارض دارو بیشتر مشخص می شود. همچنین یکی از عوارض این داروها مدت طولانی به هوش آمدن آنهاست  که مجب نگرانی و دلشوره همراهان بیمار می شود.

رئیس انجمن بیهوشی ایران افزود : هالوتان یك نوع‌داروی تبخیری بیهوشی است كه به خاطر عوارض جانبی، دیگر  در شبكه‌های بهداشت و درمان جهان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. اما در ایران نزدیک به 30 سال است که از این دارو استفاده می شود.

وی یادآور شد خوشبختانه دستور حذف داروی بیهوشی هالوتان توسط شورای بررسی و تدوین دارویی كشور در معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی صادر شده است و امیدواریم تسهیلات لازم جهت استفاده های داروهای جایگزین هالوتون فراهم شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha