سفر یكی از اصلی‌ترین تفریحات ایرانیان است كه در یكسال گذشته و با وجود شیوع كرونا دچار محدودیت‌هایی در سراسر جهان شده است. نوروز سال گذشته كه بهترین فرصت برای سفر ایرانیان است به‌دلیل كرونا در آرامش كامل سپری شد.

دستورالعمل رنگی برای سفرهای نوروزی

سلامت نیوز:سفر یكی از اصلی‌ترین تفریحات ایرانیان است كه در یكسال گذشته و با وجود شیوع كرونا دچار محدودیت‌هایی در سراسر جهان شده است. نوروز سال گذشته كه بهترین فرصت برای سفر ایرانیان است به‌دلیل كرونا در آرامش كامل سپری شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،اگرچه در ماه‌های دیگر سال برخی سفرهای خود را انجام دادند. حالا در پایان سال‌99 و نزدیكی به نوروز1400 یكبار دیگر سفر در ایام كرونایی تبدیل به یكی از اصلی‌ترین مباحث جامعه شده است، آن هم در روزهایی كه دوباره نشانه‌های اوج‌گیری كرونا در كشور مشاهده می‌شود و البته این مساله در خوزستان تبدیل به طوفانی بزرگ شده است. اما درباره قوانین سفرهای نوروزی سخنگوی ستاد ملی مقابله با كرونا در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شنبه شب و وزیر كشور روز گذشته و در حاشیه جلسه آسیب‌های اجتماعی نكاتی را مطرح كردند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به روزهای پایانی سال و آغاز احتمالی سفرهای نوروزی تاکید کرد: توصیه ما به هموطنان این است که در این شرایط به سفرهای نوروزی نروند و اگر قرار است سفری انجام شود رنگ‌بندی نهایی شهرهای کشور برای انجام سفرهای احتمالی ۲۵‌اسفندماه سال جاری اعلام خواهد شد.

دکتر علیرضا رئیسی اظهار داشت: طبق مصوبه ستاد کرونا در انجام سفرهای نوروزی ملاک ما رنگ جدید شهرهاست، اما سفر به شهرهای قرمز و نارنجی همچنان ممنوع است، ولی سفر به شهرهای آبی و زرد با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی عملی خواهد بود.سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهارداشت: طبق مصوبه این ستاد تردد به شهرهای قرمز و نارنجی همچنان ممنوع است و خروج خودروهای با پلاک بومی از این شهرها ممنوع و ورود خودروهای غیربومی نیز به این شهرها ممنوع خواهد بود.

رئیسی با اشاره به تعداد جرائم خودروهای متخلف که شرایط تردد کرونایی را رعایت نکرده‌اند، یادآور شد: تاکنون ۵‌میلیون و ۴۰۰‌هزار جریمه برای خودروهایی که مقررات منع  رفت‌و‌آمد را در شهرهای مختلف کرونایی نادیده گرفتند صادر شده است. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: برای کنترل بیشتر شیوع بیماری کرونا در کشور هم اکنون پرواز از ۳۲‌کشور جهان به ایران ممنوع است و تردد به سایر کشورها نیز مشمول تست‌PCR و قوانین سختگیرانه است که همه باید آن را رعایت کنند.

وی گفت: هرچند که تردد به تمام شهرهای قرمز و نارنجی با خودرو ممنوع است، اما تردد هواپیما و قطار به این شهرها انجام می‌شود و همه افرادی که با هواپیما و یا قطار به این شهرها رفت‌و‌آمد می‌کنند باید تست منفی کرونای خود را ارائه دهند.

قوانین سخت برای حفظ سلامت

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه سخنان خود تاکید کرد: هدف ما در اجرای قوانین و مقررات سختگیرانه تأمین سلامتی مردم است و بیش از یک سال است که درگیر این بیماری هستیم و اگر ما بتوانیم امسال نیز این مساله را رعایت کنیم و سفر نرویم پس از انجام واکسیناسیون می‌توانیم با خیال راحت سفر کنیم.

رئیسی تاکید کرد: براساس تصمیم ستاد ملی کرونا قرار است پروتکل‌های سفرهای نوروزی تا آخر هفته جاری ابلاغ شود و ارائه نامه از فرمانداری‌ها نیز برای تردد در برخی از شهرها جمع شده است، اما ممکن است افرادی برای انجام ماموریت‌های اداری عازم مناطق و شهرهای مختلف شوند که این نیز با نامه اداری و حکم مأموریت انجام می‌شود.


وظایف مشخص شده است

آقای عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور دیروز در پایان جلسه شورای اجتماعی درباره تصمیم‌گیری‌ها برای سفرهای نوروزی اظهار داشت: قطعا  موضوع سفر، سیاحت و زیارت امری اجتماعی است که در جلسه روز یکشنبه مورد بررسی قرار گرفت. روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که به جز شهرهای قرمز و نارنجی شهروندان می‌توانند با رعایت پروتکل‌ها به صورت مضاعف سفر داشته باشند.

قطعا  پروتکل‌های جدید ابلاغ خواهد شد و برای دستگاه‌ها به صورت جداگانه وظایفی نوشته شده که باید به صورت کامل نسبت به اجرای آن‌ها اقدام کنند.وی تاکید کرد: امیدواریم با رعایت کامل پروتکل‌ها، نوروزی با نشاط داشته باشیم و باید مراقب باشیم که پس از نوروز با یک شیوع دیگر مواجه نشویم که این نشاط و شادابی را به غم تبدیل کند.وزارت بهداشت و ستاد ملی در همین راستا نگرانی‌هایی را مطرح می‌کنند.

رهبرمعظم انقلاب نیز روز گذشته اعلام کردند که خودشان به سفر نخواهند رفت و مردم نیز باید به سیاست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا توجه کنند. بی‌تردید باید حداقل سفر و حداکثر رعایت پروتکل‌های بهداشتی محقق شود. در این راستا ما زمینه‌ها را فراهم می‌کنیم اما بیش از همه مشارکت مردم در این حوزه لازم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha