تاکنون ابتلای بیش از ١١‌میلیون و ٧٠٠‌هزار نفر در سراسر جهان تأیید شده است؛ گرچه داده‌های اخیر دفتر آمار ملی نشان می‌دهد که آمار واقعی مبتلایان قطعا بسیار بالاتر از این میزان است، چراکه بسیاری از مبتلایان هیچ علایمی از خود نشان‌نمی‌دهند و خودشان نیز خبر ندارند که مبتلا به کووید-١٩ هستند.

حرکت روی لبه تیغ

سلامت نیوز:تاکنون ابتلای بیش از ١١‌میلیون و ٧٠٠‌هزار نفر در سراسر جهان تأیید شده است؛ گرچه داده‌های اخیر دفتر آمار ملی نشان می‌دهد که آمار واقعی مبتلایان قطعا بسیار بالاتر از این میزان است، چراکه بسیاری از مبتلایان هیچ علایمی از خود نشان‌نمی‌دهند و خودشان نیز خبر ندارند که مبتلا به کووید-١٩ هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل زا روزنامه شهروند ،این به آن معناست که این افراد خود را قرنطینه نمی‌کنند، با بسیاری دیگر به راحتی ارتباط می‌گیرند و به شیوع بیماری کمک می‌کنند  استرالیا دیروز قرنطینه میلیون‌ها نفر را در یکی از شهرهای بزرگ خود آغاز کرد تا مانع از گسترش موج دوم ویروس کرونا به سایر شهرها و ایالت‌های کشور شود. دنیل آندرس، رئیس دولت محلی ایالت ویکتوریا اعلام کرده است که این قرنطینه دست‌کم ٦ هفته ادامه خواهد داشت: ‌«ما نمی‌توانیم تظاهر کنیم که این بحران به پایان رسیده است.»

اما مسأله فقط استرالیا نیست. کشورهایی مثل ژاپن، چین، کره‌جنوبی و آلمان مجبور شده‌اند به صورت گسترده یا منطقه‌ای، قرنطینه را دوباره وضع کنند. اسراییل نیز پس از افزایش آمار مبتلایان روز دوشنبه همه تالارها، بارها و کلوب‌ها را بست. دولت ماداگاسکار نیز به دنبال موج تازه کرونا، پایتخت این کشور را پس از دو ماه از پایان محدودیت‌ها قرنطینه کرد.در اروپا دو شیوع جداگانه باعث افزایش ابتلا شده است. حالا ٢٠٠‌هزار نفر در منطقه شمال کاتالونیا و ٧٠‌هزار نفر در شمال غرب گالیسیا در اسپانیا قرنطینه شده‌اند.

در پرتغال قرنطینه خانگی برای ساکنان منطقه لیسبون به مدت دست‌کم دو هفته آغاز شده است. انگلیس نیز محدودیت‌های قرنطینه‌ای را برای تعدادی از شهرهایش اعمال کرده است. مرز ظریفی میان بازگشایی اقتصاد و ممانعت از گسترش موج دوم کرونا در جهان وجود دارد. حالا بسیاری از کشورها سعی می‌کنند روی این مرز حرکت کنند تا نه اقتصادشان فرو بریزد و نه درگیر شیوع گسترده‌تر کرونا شوند.به گزارش تلگراف، درحالی‌که شانس مرگ در اثر ابتلا به کووید-١٩ خصوصا برای افراد جوان‌تر بسیار پایین آمده است، اما این پتانسیل را دارد که بسیار کشنده شود و طوری خود را نشان دهد که کسی تصورش را هم نمی‌کند.

قرنطینه بدون‌شک تبعات مخربی برای معیشت، تحصیلات و سلامت جسمی و روانی داشته است و این شرایط نمی‌تواند به همین شکل و برای مدت زمان طولانی ادامه پیدا کند. در غیر این‌ صورت تبعات این وضع می‌تواند دست‌کم تا یک نسل دیگر هم ادامه پیدا کند؛ خصوصا تبعات اقتصادی و روانی.به همین دلیل است که بسیاری از کشورها سعی می‌کنند راهی را بیابند و در خط مرزی میان فروپاشی اقتصادی و شیوع گسترده‌تر کرونا گام بردارند. در این مسیر که بیشتر شبیه طنابی است که افتادن از هر طرف آن می‌تواند ویرانگر باشد، برخی از این کشورها به سمت فروپاشی اقتصادی و برخی به سمت شیوع دوباره متمایل‌می‌شوند.

تاکنون ١٢ کشور مجبور شده‌اند قوانین قرنطینه را به صورت کامل یا دست‌کم بخشی از آن را دوباره اعمال کنند تا مانع موج دوم و مرگبار ویروس پس از آرامش نسبی چند روزه شوند. ژاپن، چین، کره‌جنوبی، لبنان، آلمان، ایران، عربستان‌سعودی، السالوادور، عراق، سریلانکا، استرالیا و پاکستان همگی مجبور شده‌اند قوانین قرنطینه را به‌طور کامل یا نسبی مجددا برقرار کنند.دکتر ‌هانس کلوگه، مدیر سازمان بهداشت جهانی در اروپا به کشورهای اروپایی هشدار داده است که خود را برای مواجهه با موج مرگبار دوم کرونا آماده کنند.

او گفته است که حالا زمان آمادگی است و نه جشن گرفتن.ژاپن اولین کشوری بود که پس از برداشتن محدودیت‌های قرنطینه‌ای، موج دوم کرونا را در اواسط ماه مارس تجربه کرد. حدود یک ماه مقامات این کشور مجبور شدند شرایط اضطراری به واسطه موج دوم کرونا را اعلام کنند. دولت ژاپن دستور بستن مدارس و تجمع‌نکردن را داد و از مردم خواست در خانه‌هایشان بمانند.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن پس از کاهش آمار مبتلایان در کشور از شدت محدودیت‌ها در توکیو و هفته گذشته هم در چهار منطقه دیگر کاست، اما همزمان هشدار داد که اگر شیوع ویروس گسترش پیدا کند، این قوانین دوباره اعمال خواهد شد.

تاکنون ابتلای بیش از ١١‌میلیون و ٧٠٠‌هزار نفر در سراسر جهان تأیید شده است؛ گرچه داده‌های اخیر دفتر آمار ملی نشان می‌دهد که آمار واقعی مبتلایان قطعا بسیار بالاتر از این میزان است، چراکه بسیاری از مبتلایان هیچ علایمی از خود نشان‌نمی‌دهند و خودشان نیز خبر ندارند که مبتلا به کووید-١٩ هستند.

این به آن معناست که این افراد خود را قرنطینه نمی‌کنند، با بسیاری دیگر به راحتی ارتباط می‌گیرند و به شیوع بیماری کمک می‌کنند. پروفسور مارک وولهاوس از دانشگاه ادینبورگ بریتانیا که عضو گروه مشاوران علمی دولت در شرایط اضطراری است، با هشدار در مورد موج دوم کرونا گفته که این موج «یک خطر آشکار و این‌زمانی است».

او می‌گوید: «قرنطینه نمی‌تواند دائمی باشد. واضح است که چنین چیزی ممکن نیست، بنابراین ایده‌آل‌ترین روش این است که به دنبال یافتن واکسن باشیم یا ایمنی جمعی ایجاد کنیم، اما ما هنوز موفق نشده‌ایم واکسنی برای کووید-١٩ پیدا کنیم و از طرف دیگر، با ایمنی جمعی طبیعی هم فاصله بسیاری داریم. در هر صورت به نظر نمی‌رسد که بتوانیم با این شرایط این ویروس را از بین ببریم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha