یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰

۱۰۰ روز از شیوع کرونا در ایران گذشت و در حالی که کشور ما موج اول کرونا را با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه خانگی در ایام نوروز پشت سر گذاشت، تا به امروز ١۴٨‌هزار و ٩۵٠ نفر در ایران به ویروس کووید ۱۹ مبتلا شدند، هفت‌هزار و ٧٣۴ نفر جان خود را از دست دادند و ١١۶‌هزار و ٨٢٧ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

کرونا بعد از ۱۰۰ روز در ایران

سلامت نیوز:  ۱۰۰ روز از شیوع کرونا در ایران گذشت و در حالی که کشور ما موج اول کرونا را با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه خانگی در ایام نوروز پشت سر گذاشت، تا به امروز ١۴٨‌هزار و ٩۵٠ نفر در ایران به ویروس کووید ۱۹ مبتلا شدند، هفت‌هزار و ٧٣۴ نفر جان خود را از دست دادند و ١١۶‌هزار و ٨٢٧ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،بعد از گذشت ۱۰۰ روز، هفت استان کشور در شرایط هشدار قرار دارند و وضعیت شیوع بیماری در استان خوزستان قرمز است. آمار ابتلای روزانه ابتلا به کرونا نیز کاهش چشمگیری نداشته و طبق آخرین آمار رسمی، در روز جمعه بیش از دو‌هزار و هشتصد نفر و روز گذشته دو‌هزار و ٢٨٢ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند.

بعد از گذشت ۱۰۰ روز ادارات و اصناف کم‌ خطر و پرخطر فعالیت خود را از سر گرفتند و در حالی که موج اول شیوع کرونا را پشت سرگذاشتیم، نگرانی از موج دوم و سوم شیوع در راه است و می‌تواند تلفات بیشتری را در پی داشته باشد، کما اینکه طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت و درمان استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان درحال ورود به موج دوم شیوع کرونا هستند.بعد از گذشت 100 روز کارکنان دولت پشت میزهایشان بازگشتند.

با فراخوان دولت برای فعالیت سازمان‌ها با 100درصد ظرفیت، روزهای کار کردن از راه دور به پایان رسیده است؛ مگر آنکه این بازگشت به‌کار موجب شیوع دوباره کرونا شود و محدودیت‌ها را دوباره برگرداند. هر چند که قرار است تعدادی از آنها ازجمله افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند یا در برابر کرونا آسیب‌پذیرند، با هماهنگی مدیران به دورکاری ادامه بدهند اما آنچه مسلم است اینکه با تصمیم جدید دولت و فراخوان بازگشت به‌کار کارمندان، اداره‌ها و سازمان‌ها از امروز شلوغ‌تر خواهد بود.

وزارت بهداشت، پروتکل‌های بهداشتی را برای بازگشت به‌کار کارمندان اعلام کرده؛ ازجمله تغییراتی در جانمایی میزها، تعطیلی آشپزخانه و تاکید چندباره بر استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی. بازگشت به‌کار کارکنان دولت، پس از چندماه دورکاری چالش تازه‌ای برای جامعه خواهد بود.

پیامد مستقیم این تصمیم، تراکم بیشتر جمعیت در فضاهای عمومی است؛ از حمل‌ونقل عمومی گرفته تا فضای بسته اداره‌ها و سازمان‌ها. اواخر اسفند و فروردین گمانه‌زنی‌ها اینگونه بود که دورکاری‌ ناشی از کرونا ممکن است تا پایان بهار و حتی بیش از آن هم ادامه پیدا کند اما حالا دهه اول خرداد است و وزارت بهداشت اعلام کرده که «کشور 75درصد از موج اپیدمی کرونا را گذرانده و تا پایان تابستان هم انتظار شروع موج دوم این بیماری را ندارد.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری هم گفته که با وجود کرونا، مردم باید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی خودشان را در برابر کرونا واکسینه کنند و برای زندگی فعال در کنار کرونا آموزش ببینند. همزمان با فراخوان دولت برای بازگشت به‌کار همه نیروها، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری گزارش کاملی از روند مقابله با بیماری در کشور و همچنین اقدامات انجام شده برای مهار رشد تعداد مبتلایان در برخی استان‌ها و شهرها ارائه داده و در این گزارش نسبت به افزایش انتقال ویروس به‌دلیل برقرار شدن سفرهای بین‌شهری ابراز نگرانی کرده است.


جانفشانی سپیدپوشان
یکی از زیبایی‌هایی که کرونا آن را به تصویر کشید، جانفشانی‌های پرستاران و کادر درمانی بیمارستان‌ها بود که در این 100 روز توانستند از شیوع و مرگ و میر بیشتر جلوگیری کنند. طبق آخرین آمار که در اواخر اردیبهشت‌ماه منتشر شد مجموعه 420 نفر از کادر درمانی بیمارستان‌ها به کرونا مبتلا شدند که از این تعداد نزدیک به 110 نفر به شهادت رسیدند. همچنین مسئولان محلی بارها در خصوص کمبود تجهیزات و کادر درمانی و بهداشتی هشدار داده‌اند.

کادر درمانی اعتراض دارند که چرا پوشش و وسائل محافظ که سازمان بهداشت جهانی برای پانزده‌هزار نفر به ایران فرستاده به دستشان نرسیده است. همچنین بدقولی وزارت بهداشت از استخدام پرستارانی که در بخش بیماران کرونایی خدمت می‌کنند به قراردادهای 89 روزه باعث اعتراض آنها شده است. کرونا در ایران با وجود همه مضراتش، شاید یک اتفاق خوب رقم زد، اعتماد دوباره مردم و کارکنان بخش درمانی و پزشکی و توجه به این نکته که هر شکافی بین جامعه و کادر درمانی به ضرر هر دو طرف خواهد بود.

در عین حال این فرصتی است که دولت و وزارت بهداشت به یاد آورند کادر درمانی که مشکلات معیشتی دارد و سال‌هاست مسائلش نادیده گرفته شده حق دارد به راحتی جانش را برای مقابله با ویروس کرونا به خطر نیندازد به‌خصوص آنکه حتی پوشش مناسب برای چنین خدمتی را در اختیار نداشته باشد.


حمایت روانی - اجتماعی از بازماندگان
یکی از هشدارهای کارشناسان درباره عدم برگزاری سوگواری برای خانواده متوفیان کروناست. در حالی که حدود هفت‌هزار خانواده متوفیان حتی نتوانستند یک مراسم برای جان باختگان برگزار نمایند، کارشناسان از بار روانی این رویداد تلخ که در آینده خود را نشان خواهد داد، ابراز نگرانی می‌کنند. خانواده‌های متوفی نه تنها به‌دلیل ناگهانی‌بودن مرگ عزیزانشان بلکه همچنین به‌دلیل عدم وجود شرایط مناسب برای برگزاری مراسم ترحیم و بهره‌مندی از احساس همدردی دیگران، با مشکلات روانشناختی بسیاری مواجه هستند که از جمله آنها می‌توان به استرس، افسردگی، باورناپذیری، خود مقصر بینی و مسایلی از این دست اشاره کرد.

ضرورت توجه به این نکته می‌طلبد متولیان امر، راه‌حل‌های مناسب را اندیشیده و از تجارب موفق کشورهای دیگر بهره‌مند شوند، منصور فتحی، عضو هیات علمی گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در این رابطه می‌گوید: تفاوت عمده‌ای که بیماری کرونا با سایر بحران‌ها دارد، این است که به‌دلیل مسری‌بودن این بیماری، پروتکل‌های بهداشتی خاص برای خاکسپاری متوفیان وضع شده و همچنین تاکید شده که از برگزاری تجمعات و مراسم سوگواری اجتناب شود.

وی در ادامه می‌افزاید: در بحران‌های عادی، حضور بستگان و آشنایان در مراسم خاکسپاری و سوگواری باعث تسلی خاطر بازماندگان می‌شود و به آنها کمک می‌کند تا با ابراز احساسات و سوگواری دسته جمعی به تدریج مرگ عزیزان خود را بپذیرند و خود را با شرایط جدید انطباق دهند.

در برخی مواقع برای مدتی بستگان نزدیک در کنار بازماندگان می‌مانند و به ارائه حمایت‌های روانی، اجتماعی و حتی در صورت نیاز حمایت اقتصادی می‌پردازند. اما بازماندگان متوفیان کرونا به‌دلیل محدودیت‌های خاص حضور دوستان و بستگان به نوعی با طرد و انزوای اجتماعی مواجه هستند و این نگرانی وجود دارد که بازماندگان به‌دلیل مهیا نبودن شرایط برای سوگواری طبیعی و ابراز مناسب احساسات خود،

همچنان در انکار مرگ عزیزان خود باقی بمانند و دچار اختلال تاخیر در سوگ شوند که عوارض آن در طولانی مدت همچنان آن‌ها را از لحاظ روحی و روانی متاثر نماید. همچنین بازماندگان ممکن است با از دست دادن سرپرست و نان آور خانواده، در تامین نیازهای معیشتی و ضروری خود با مشکلات جدی مواجه باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha