سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶
کد خبر: 239898

محققان یک مرکز پزشکی در آمریکا موفق به تولید نانوذرات پلیمری شده‌اند که بدون نیاز به عامل هدفمند، تومورهای سرطان سینه را به طور دقیق مکان‌یابی و نابود می‌کند.

مکان‌یابی و درمان تومور سینه با نانوذرات پلیمری

سلامت نیوز: محققان یک مرکز پزشکی در آمریکا موفق به تولید نانوذرات پلیمری شده‌اند که بدون نیاز به عامل هدفمند، تومورهای سرطان سینه را به طور دقیق مکان‌یابی و نابود می‌کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، مهمترین چالش در درمان سرطان، تشخیص مکان تومورهای کوچک و درمان آن‌ها قبل از متاستاز است. محققان مرکز پزشکی باپتیست فارست برای حل این مشکل از نانوذرات فلوروسنس استفاده کردند که می‌تواند تومور را پیدا کند و با استفاده از نور مادون قرمز و ایجاد حرارت حاصل از آن، سلول‌های سرطانی را نابود کند.


به گزارش پایگاه خبری مدیکال ساینس،این نانوذرات H-DAPP نام دارند. آنچه محققان را شگفت‌زده کرد، این است که نانوذرات بدون هیچ عامل هدفمندی (targeting agent) تومورها را به طور موثر و دقیق مکان‌یابی می‌کنند. این نانوذرات نور مادون قرمز را به شدت جذب کرده و آن را به گرما تبدیل می‌کنند.

نانوذرات H-DAPP از پلیمرهای رسانای جریان الکتریسیته ساخته شده‌اند که قطرشان کمتر از 100 نانومتر است. سایز کوچک و سطح بدون اصطکاک این ذرات باعث می‌شود به راحتی با جریان خون عبور کنند و به محل تومور برسند. مطالعات بیشتری لازم است تا محققان از بی‌خطر بودن این روش برای استفاده در انسان اطمینان یابند. این روش در مراحل اولیه برای مکان‌یابی و درمان سلول های سرطان سینه درنظر گرفته شده است.


به رشد کنترل نشده سلول های پوشش داخلی مجرای شیری یا لوبول، سرطان سینه گفته می شود. هر سینه از 15 تا 20 بخش به نام لوب تشکیل شده که به صورت خوشه ای در کنار هم قرار دارند. لوب ها مجموعه ای از غدد شیری هستند. هر لوب از بخش های کوچکتری به نام لوبول تشکیل شده است. سرطانی که از لوبول آغاز شود، سرطان لوبولار نامیده می شود. سرطان سینه در زنان شایع تر است، گرچه احتمال ابتلای مردان نیز به سرطان سینه وجود دارد.


معمولا پس از تشخیص سرطان و نمونه برداری، درمان آغاز می شود که شامل پرتودرمانی، هورمون درمانی و شیمی درمانی است. در برخی موارد و در صورت عدم گسترش تومور، به تشخیص پزشک پرتودرمانی کفایت می کند.
نتایج این مطالعه در نشریه ACS Applied Materials منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha