قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، از رونمایی \'نظام نوین اطلاعات پژوهش پزشکی ایران\' (نوپا) شامل 12 سامانه پژوهش پزشکی در هفته پژوهش خبر داد و گفت: مجموعه این سامانه ها خدمات پژوهشی قابل توجهی به محققان و مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی کشور ارائه می دهند.

رونمایی نظام نوین اطلاعات پژوهش پزشکی ایران در هفته پژوهش

سلامت نیوز:  قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، از رونمایی نظام نوین اطلاعات پژوهش پزشکی ایران(نوپا) شامل 12 سامانه پژوهش پزشکی در هفته پژوهش خبر داد و گفت: مجموعه این سامانه ها خدمات پژوهشی قابل توجهی به محققان و مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی کشور ارائه می دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر شاهین آخوندزاده ، اظهار کرد:معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف دستیابی به اهدافی همچون بهره برداری اثربخش و مبتنی بر اخلاق و کارآمدی پژوهش نظام سلامت کشور، توسعه کمی و کیفی پژوهش های نظام سلامت و صرفه جویی و مدیریت هزینه ها در پژوهش نظام سلامت اقدام به طراحی و پیاده سازی نظام نوین اطلاعات پژوهش پزشکی ایران کرده است.
وی افزود: همچنین افزایش مشاهده پذیری و دسترسی پژوهشگران به منابع اطلاعات و نتایج پژوهش ها و پایش، رصد، توزیع و ترویج دانش تولیدشده از پژوهش پزشکی از دیگر اهداف راه اندازی این نظام اطلاعاتی است.
آخوندزاده اظهار کرد: تشکیل این نظام نوین اطلاعاتی که شامل 12 سامانه است در ماه های آغازین دولت دوازدهم با شعار 12 سامانه اطلاعات علمی و 12 خدمت نوین پژوهشی در دوازدهمین دولت خدمتگزار شروع و در هفته پژوهش سال جاری (21 تا 27 آذرماه) رونمایی و به بهره برداری خواهد رسید.

** فهرست سامانه های نظام نوین اطلاعات پژوهش پزشکی ایران
* سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور http://isid.research.ac.ir
قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: اطلاعات علمی 18هزار و 500 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور که شاغل یا بازنشسته هستند، در این سامانه ارائه شده است.
آخوندزاده افزود: این سامانه ضمن اینکه اطلاعات علمی این اعضا را در اختیار متقاضیان قرار می دهد، یک سامانه مدیریت علمی نیز هست که می توان در آن محققان تاپ علمی کشور در هر فیلد و رشته تخصصی را شناخت.

* سامانه علم سنجی دانشگاه های علوم پزشکی کشور http://usid.research.ac.ir
قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در گذشته دانشگاه های علوم پزشکی کشور، سالی یک بار ارزیابی علمی می شدند اما با راه اندازی این سامانه، دانشگاه ها به روز رتبه بندی می شوند.
آخوندزاده خاطرنشان کرد: سامانه علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور، وضعیت علمی تمام دانشگاه ها و رتبه بندی آنها را نشان می دهد.

* سامانه منبع یاب (جستجو و بازیابی منابع اطلاعاتی پزشکی) http://rsf.research.ac.ir
قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: محققان می توانند تمام منابع الکترونیک موردنظر شامل کتاب و مجلات علوم پزشکی را در این سامانه به راحتی جستجو کنند.

* سامانه اعلام مجلات نامعتبر و جعلی وزارت بهداشت http://blacklist.research.ac.ir
آخوندزاده اظهار کرد: در این سامانه حدود هزار و 950 عنوان از مجلات نامعتبر علمی معرفی شده اند؛ درواقع ازاین طریق به محققان و دانشمندان کشور اطلاع داده می شود که مطالب خود را در این مجلات منتشر نکنند.
وی افزود: این سامانه به صورت روزانه جستجو کرده و مجلاتی راکه نامعتبر هستند، مشخص می کند؛ به این ترتیب مانع از این می شود که با غفلت و سهل انگاری مقالات محققان در این مجلات منتشر شود.
آخوندزاه به محققان حوزه علوم پزشکی کشور توصیه کرد: قبل از اقدام به انتشار مقالات علمی خود در یک نشریه، از معتبر بودن آن از طریق این سامانه مطمئن شوند.

* سامانه مشابهت یاب مقالات علوم پزشکی کشور http://ppc.research.ac.ir
آخوندزاده اظهار کرد: مجلات علوم پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی کشور، می توانند پیش از انتشار مقالاتی که برای چاپ به دست آنها می رسد، در این سامانه جستجو کنند؛ از طریق این سامانه مشابهت احتمالی مقالات ارسالی با مقالاتی که تاکنون چاپ شده، نشان داده می شود.
وی افزود: به این طریق می توان از چاپ مقالاتی که با مقالات دیگر مشابهت دارد، جلوگیری کند.

* سامانه مدیریت انتشارات و کتب دانشگاه های علوم پزشکی کشور http://books.research.ac.ir
آخوند زاده در مورد این سامانه نیز توضیح داد: کتاب هایی که دانشگاه های علوم پزشکی کشور به صورت تالیف، گردآوری و ترجمه به صورت کتاب چاپ می کنند، در این سامانه قابل دسترسی است.

* سامانه و بانک اطلاعات طرح های تحقیقاتی علوم پزشکی کشور (درحال اجرا)
قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: تمام طرح های تحقیقاتی دانشگاه های علوم پزشکی کشور و موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی (نیماد) در این سامانه در دسترس است.
آخوندزاده افزود: بنابراین برای پرهیز از انجام طرح های تحقیقاتی تکراری، می توان با جستجو در این سامانه، طرح های تحقیقاتی مشابه را یافت و در صورت نیاز از اطلاعات این تحقیقات بهره مند شد.

* سامانه نشریات (مجلات) علمی پژوهشی علوم پزشکی کشور http://journals.research.ac.ir
* سامانه پایان نامه های علوم پزشکی کشور http://thesis.research.ac.ir
* سامانه انتشار نتایج و اخبار پژوهش های سلامت کشور http://news.research.ac.ir
* سامانه و بانک اطلاعات مقالات علوم پزشکی http://idml.research.ac.ir
* سامانه کتابخانه ملی دیجیتال پزشکی کشور http://www inlm.ir

** برنامه های امسال معاونت تحقیقات به مناسبت هفته پژوهش
* سومین همایش فرهیختگان علمی کشور
آخوندزاده از برگزاری سومین همایش فرهیختگان علمی کشور به مناسبت هفته پژوهش به همت این معاونت خبر داد و گفت: حدود چهار سال پیش تنها حدود 300 نفر از محققان حوزه علوم پزشکی کشور دارای اچ اندیکس بالای 15 بودند اما اکنون این تعداد به حدود 600 نفر رسیده که ظرفیت بسیار برجسته ای برای کشور به شمار می رود.
وی با بیان اینکه این همایش در اوایل اسفندماه سال جاری برگزار می شود، افزود: در این همایش این محققان، دغدغه های علمی خود را بیان می کنند و برای آنها چاره اندیشی می شود.
آخوندزاده برگزاری مراسم تقدیر از این محققان را از دیگر برنامه های این همایش برشمرد و گفت: به همه این محققان (600 نفر) یک گرنت پژوهشی پرداخت می شود.

* کارگاه یک روزه برای بانوان محقق
وی از برگزار کارگاه یک روزه برای محققان زن ایرانی با حضور سردبیر بی ام جی بریتیش مدیکال ژورنال به مناسبت هفته پژوهش خبر داد و گفت: در این روز بین بانوان محقق ایرانی هم اندیشی برگزار می شود تا بتوانند سردبیری در سطح مجلات بین المللی را فراگیرند.
آخوندزاده خاطرنشان کرد: این برنامه در دی ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

* بازدید از دانشگاه های علوم پزشکی کشور
قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: از بیشتر دانشگاه های علوم پزشکی کشور مانند دانشگاه شیراز، گیلان، نیشابور، تهران و شهید بهشتی بازدید خواهد شد و در بیشتر دانشگاه های علوم پزشکی کشور هفته پژوهش برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha