پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸
کد خبر: 232168

انتقاد كارشناسان: چرا گزارش سلامت آب شرب كه توسط وزارت بهداشت تهیه می‌شود همیشه محرمانه است‌؟

آب را بیشتر از این گل نكنید!

سلامت نیوز:آبی كه می‌خوریم در بیشتر موارد شفاف و زلال است، اما شفافیت و زلالی آب نمی‌تواند دلیلی بر سالم بودن آن هم باشد. آیا آلودگی و آلایندگی‌های آن درحد مجاز است‌؟ در همین زمینه عضو هیئت علمی دانشكده مهندسی عمران دانشگاه تهران از محرمانه بودن گزارش ارزیابی كیفیت آب شرب تهرا ن انتقاد كرده است. 

به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت: دكتر سید‌مهدی زهرایی گفته است: دلیل این ابهام آن است كه اساساً جریان آمار و اطلاعات در ایران شفاف نیست و به همین دلیل برخی رتبه ایران را در مدیریت منابع آب درست و واقعی نمی‌دانند. بر این اساس در حوزه منابع طبیعی هیچ كدام از سیستم‌های موفق منابع آب و مدیریت محیط‌زیست با مخفی كردن اطلاعات منابع طبیعی نمی‌توانند به موفقیت دست پیدا كنند. در حقیقت راحت‌ترین راهی كه می‌توانید مردم را به عنوان سرمایه اجتماعی ارزشمند در حفاظت و مدیریت بهره‌برداری از آب سهیم كرد، شفاف‌سازی درباره اطلاعات و بحران‌های آب و محیط‌زیست در كشور است.
عضو هیئت علمی دانشكده مهندسی عمران دانشگاه تهران با بیان اینكه شاخص‌های بهره‌مندی مردم از آب شرب مناسب است، عنوان داشت: البته گزارش ارزیابی كیفیت آب شرب تهران كه توسط وزارت بهداشت به صورت دوره‌ای تأمین می‌شود ، همیشه محرمانه است و تاكنون به این گزارش دسترسی نداشته‌ایم. سؤال این است اگر كیفیت آب تهران بر اساس ادعای وزارت نیرو خیلی خوب است چرا گزارش آن محرمانه است؟
بارها از سوی برخی رسانه‌ها بحث آلایندگی آب شرب به عناوین مختلف بیان شده است، اما مسئولان به‌خصوص وزارت بهداشتی‌ها و دستگاه‌های متولی باز هم بدون ارائه مستندات بر سالم بودن آب‌های مصرفی تأكید كرده‌اند.
در حقیقت به دلیل آنكه در مسیر حوزه منابع آبی كشور و آب چاه‌ها انواع و اقسام آلودگی و آلایندگی وجود دارد و در بسیاری از موارد زمین‌خواران به حریم و مسیل رودخانه‌های تأمین‌كننده آب شرب شهرها تجاوز كرده‌اند، احتمال وجود آلودگی و آلایندگی بالا در آب‌های خام دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.  اینكه فرآیند سیستم‌های تصفیه چگونه است و آیا تمام موارد آلودگی و آلایندگی از آب خام استحصال می‌شود همچنان بدون مستندات از سوی برخی مسئولان فقط در پشت تریبون رسانه‌ها بیان می‌شود.
حساس شدن كارشناسان و متخصصان در بحث سالم بودن آب شرب مصرفی به نوعی با سلامت تك‌تك مصرف‌كنندگان در ارتباط است.  اینكه برای آب‌های شرب بسته‌بندی شده باید پروانه بهداشت و مجوزهای فراوان و مواد تشكیل‌دهنده آن روی بسته بطری آب نصب شود این موضوع را به ذهن می‌رساند كه چرا نباید مستندات آب شرب شهری در اختیار عموم و كارشناسان قرار گیرد‌؟ 
شفاف‌سازی در بخش سلامت آب مصرفی می‌تواند به ارتقای سلامت با حساس كردن شاخك‌های جامعه منجر بشود و از حرف و حدیث‌های احتمالی جلوگیری كند.  آب مایه حیات است و كمبود آن در كشور صدای زنگ خطر را به صدا در آورده است، بنابراین اگر اطلاعات و مشخصات كیفیت آب در اختیار عموم قرار بگیرد، این امید می‌رود كه جامعه هم در جلوگیری از آلوده کردن و هدر دادن آب این مایع با ‌ارزش با مسئولان بیش از گذشته همراهی كنند. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha