وزیر بهداشت با اشاره به برخی گرفتاری‌های اخلاقی در جامعه گفت: قطعا جامعه پزشکی نیز از این آسیب‌ها بی نصیب نیست، بنابراین یکی از وظایف مهم نظام پزشکی توجه به رعایت اخلاق حرفه‌ای پزشکی است.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت با اشاره به برخی گرفتاری‌های اخلاقی در جامعه گفت: قطعا جامعه پزشکی نیز از این آسیب‌ها بی نصیب نیست، بنابراین یکی از وظایف مهم نظام پزشکی توجه به رعایت اخلاق حرفه‌ای پزشکی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در مراسم تودیع و معارفه روسای جدید و قدیم سازمان نظام پزشکی کشور گفت: باعث افتخار است که هم به عنوان پزشک و مسئول حوزه سلامت در دولت دوازدهم و هم به نیابت از رئیس جمهور به همه اعضای سازمان نظام پزشکی و شورای عالی این سازمان و رئیس کل منتخب ادای احترام کنم و از زحمات آقای دکتر زالی در دوره اخیر تشکر کنم.

وی افزود: به مردم شریف ایران درود می‌فرستم چرا که اگر آنها نبودند ۲۴ خرداد و ۲۹ اردیبهشتی رقم نمی‌خورد که اکنون دکتر روحانی بر سر کار بیایند. نباید سال ۹۲ و اتفاقات قبل از آن را فراموش کنیم چرا که افرادی بدون اینکه بتوانند خودشان را در معرض انتخاب جامعه پزشکی قرار دهند محروم شدند تا اینکه آقای دکتر روحانی بر سر کار آمد و در نخستین اقدامشان حکم دکتر زالی را ارائه دادند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه خوشبختانه حرکت‌های اجتماعی در کشور رو به رشد است، گفت: ما افتخار می‌کنیم که خدمتگذار مردم ایران هستیم. چرا که این مردم فداکاری‌های زیادی را انجام داده‌اند که البته این فداکاری‌ها در رای دادن خلاصه نشده و در چهار دهه اخیر فداکاری آنها را در همه عرصه‌ها دیده‌ایم. حال پاسخ درست به مردم این است که تلاش کنیم تا زمانی که مردم به ما نیاز دارند خواسته‌هایشان را به طور شایسته اجابت کنیم و این کار بزرگترین افتخار جامعه پزشکی است و غاطبه جامعه پزشکی به این صفت متصف هستند.

هاشمی ادامه داد: البته کتمان نمی‌کنیم که جامعه ما دچار تنزل اخلاقی و مشکل شده است و این موضوع فقط مختص مردم نیست. بلکه نخبگان جامعه بیشتر گرفتار چنین آسیب‌هایی هستند. قطعا ما هم از این موضوع بی نصیب نیستیم. چرا که اگر اخلاق در جامعه نزول کند همه ما متاثر می‌شویم و اگر عروج کند ما هم در آن شریکیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه یکی از وظایف سازمان نظام پزشکی توجه به رعایت اخلاق حرفه‌ای پزشکی است گفت: از قدیم گفته‌اند که حرمت امامزاده را متولی آن نگه می‌دارد. البته می‌دانم که گرفتاری‌های زیادی وجود دارد و برخی از آنها با کمک قانونگذاران حل می‌شود. اما نظام پزشکی، بیمه‌ها، وزارت رفاه و سایر ارکان نظام سلامت نیز باید در رفع آنها تلاش کند.

هاشمی با بیان اینکه باید از ارکان مختلف جامعه پزشکی دفاع کنیم تاکید کرد: اما پیش از آن باید برادری‌مان را ثابت کنیم و نشان دهیم که در دفاع از حقوق مردم بسیار سخت گیریم و ایفای این نقش بر عهده سازمان نظام پزشکی است. البته من معتقدم با نحوه پذیرش‌مان در حوزه پزشکی که صرفا بر اساس محفوظات افراد را ارزیابی می‌کنیم و از ارزیابی آنها در ابعاد سلامت روان، سلامت جسم و ... چشم می‌پوشیم چنین مشکلاتی هم پیش می‌آید. چرا که از مسیری وارد می‌شویم که جدای از اینکه ممکن است از نظر اخلاقی ما را دچار آسیب کند می‌تواند باعث شود تا افرادی به اشتباه لباس پزشکی را به تن کند. بنابراین نظام پزشکی زمانی می‌تواند از جامعه پزشکی با قدرت حمایت کند که مردم هم از ما دفاع کنند. حال مردم وقتی که ببینند از حقوق‌شان حمایت شده به ما کمک می‌کنند.

هاشمی تصریح کرد: البته علیرغم همه جریان‌های رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای هنوز هم جامعه‌ پزشکی جزء گروه‌های مرجع مردم هستند چرا که مردم ما بی نظیرند و وقتی تشخیص می‌دهند کسی مراقب سلامتی‌شان است سر از پا نمی‌شناسند. بنابراین ما باید از این جهت هم به مردم‌مان افتخار کنیم.

هاشمی با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم میان صنف و دولت تقابل ایجاد شود گفت: باید کار را با تعامل، گفت‌وگو و همراهی به ثمر برسانیم و امیدوارم این اتفاق در دولت دوازدهم بیش از دولت قبل رخ دهد. هر چند شک ندارم که با مدیریت آقای دکتر فاضل که همیشه در دفاع از مردم از خودشان گذشته‌اند و در روزهای سخت با مردم بوده‌اند شاهد رعایت حقوق همه شهروندان و جامعه پزشکی بیش از گذشته خواهیم بود. تردید نکنید که من به عنوان وزیر بهداشت و همراه با وزیر رفاه و دکتر نوبخت کنار شما خواهیم بود.

وزیر بهداشت ادامه داد: البته باید به شرایط کشور هم توجه کنید در حال حاضر کشور شرایط سختی دارد و مطمئنا شرایط دولت هم در دور دوم دشوارتر از گذشته خواهد بود. بنابراین انتظاراتمان باید با داشته‌هایمان متناسب باشند و با صبر و بدون کارهای احساسی بتوانیم به اهداف عالی نظام سلامت که مراقبت بیشتر از سلامت مردم است دست یابیم.

وی تاکید کرد: از امروز کار آقای دکتر فاضل در سازمان نظام پزشکی آغاز می‌شود و کارشان هم بسیار دشوار است چرا که باید تصمیم گیری کند. حال عده‌ای از این تصمیمات خشنود می‌شوند و عده‌ای ناراحت. اما از آنجایی که دکتر فاضل بزرگ جامعه پزشکی هستند مشکلات را با آغوش باز پذیرفتند و به ما کمک می‌کنند.

هاشمی ضمن تشکر از تلاش‌های علیرضا زالی به عنوان رئیس سابق سازمان نظام پزشکی گفت: به نظر من آقای دکتر زالی در این چهار سال خوب عمل کردند اگرچه ممکن است برخی افراد انتظارات بیشتری داشتند. اما ما محدودیت‌هایی داریم بالاخره همه ما در این کشور زندگی می‌کنیم و با محدودیت‌ها آشناییم به طوری که حتی زمانی که می‌خواهیم یک رئیس دانشگاه انتخاب کنیم چند جا باید نظر دهند. حال این جدای از تعارضاتی است که میان دستگاه‌های اجرایی وجود دارد. به هر حال از دکتر زالی سپاسگزارم و امیدوارم در آینده کاری‌شان موفق باشند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه فکر می‌کنم کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانیم آنها را به نظام پزشکی محول کنیم، گفت: مهمترین آنها بحث تعارضات بین رشته‌ای است که می‌توان آنها را از دولت به صنف محول کرد تا درباره آنها تصمیم بگیرند. بر این اساس امیدوارم با هماهنگی کامل دولت، مجلس و نخبگان بتوانیم در پایان چهار سال آینده نظام سلامت کارآمدتری را داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، هاشمی همچنین در حاشیه مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید سازمان نظام پزشکی، درباره اولویتهای وزارت بهداشت در دولت دوازدهم گفت: ما پیش ازین اولویت‌هایمان را در مجلس اعلام کرده‌ایم. در مجموع اجرای قانون برنامه ششم توسعه و ارتقا و نهادینه کردن طرح تحول نظام سلامت از اولویت‌های اصلی است و امیدواریم در این دوره بتوانیم با کمک دولت و مجلس، منابع مالی پایداری را برای حوزه سلامت تعریف کنیم. همچنین امیدواریم تولیت نظام سلامت یکپارچه شده و از این پراکندگی به فرماندهی واحد دست یابیم.
وزیر بهداشت گفت: ماموریت هر یک از بخش‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی مشخص است و امیدوارم با استقرار کامل مسوولان در حوزه مسوولیتی‌شان، کارنامه ۴ ساله دوم پربارتر از ۴ ساله اول باشد.
هاشمی درباره مدیریت جدید سازمان نظام پزشکی نیز گفت: نظام پزشکی سازمانی است که رییس آن از مسیری کاملا دموکراتیک و با حضور اقشار مختلف جامعه پزشکی تعیین می‌شود. افتخار می‌کنیم که در این دوره نیز از مفاخر جامعه پزشکی کشور، مورد اعتماد و وثوق همکاران قرار گرفتند و مطمئنیم در دوره مدیریت دکتر فاضل از حقوق مردم و جامعه پزشکی بیش از گذشته مراقبت خواهد شد.

وزیر بهداشت در پایان گفت: قطعا دولت و بخش‌های مرتبط، کنار انجمن‌ها و سازمان نظام پزشکی خواهند بود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha