معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: هرگونه تغییر موضع وزارت بهداشت درخصوص ارائه آموزش‌های تکمیلی تخصصی به دانش آموختگان دوره دکتری تخصصی رشته های علوم آزمایشگاهی منوط به تغییر قوانین مرتبط با این امر توسط مجلس شورای اسلامی است.

دانشنامه کلینیکال پاتولوژی فقط به پاتولوژیست‌ها اعطا می‌شود/ به متخصصان رشته‌های علوم آزمایشگاهی گواهینامه دوره تکمیلی اعطا می‌شود

سلامت نیوز: معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: هرگونه تغییر موضع وزارت بهداشت درخصوص ارائه آموزش‌های تکمیلی تخصصی به دانش آموختگان دوره دکتری تخصصی رشته های علوم آزمایشگاهی منوط به تغییر قوانین مرتبط با این امر توسط مجلس شورای اسلامی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، از هفته گذشته اعتراض‌هایی در رابطه با طی دوره تکمیلی توسط فارغ التحصیلان دکترای تخصصی رشته‌های علوم آزمایشگاهی و تداخل کاری این افراد با متخصصین پاتولوژی مطرح شده است.

در این رابطه طی گفتگویی با باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بررسی این مساله پرداختیم.

چرا آیین نامه برگزاری دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی توسط وزارت بهداشت ابلاغ شد؟

طبق تبصره 2 ماده 4 قانون نحوه اداره آزمایشگاه‌ها مصوب مجلس شورای اسلامی، وزارت بهداشت، ملزم به ارتقا توانمندی دانش آموختگان دوره‌های تخصصی تک رشته‌ای علوم آزمایشگاهی، با برگزاری دوره های تکمیلی تخصصی است.

در این مصوبه وزارت بهداشت ملزم به تدوین قوانین و آیین نامه‌های اجرایی است و در چند ماه گذشته وزارت بهداشت مکرر از سوی دستگاههای نظارتی مورد تاکید قرار گرفته که این قانون را اجرا نماید.

البته الزام وزارت بهداشت به اجرای این قانون در سنوات گذشته نیز وجود داشته در حدی که حتی در دوره های مختلف برخی مسئولین از سوی نهادهای نظارتی درخصوص اجرای این قانون مورد سوال قرار گرفتند. بر این اساس آیین نامه ها برگزاری دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی با کسب نظرات متخصصین در رشته های مرتبط تدوین و ابلاغ شد.

دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی به چه نحوی برگزار می شود؟

قاعدتا اساتید و افراد با تجربه رشته های علوم آزمایشگاهی که در امور علمی و خدماتی مشغول به خدمت هستند تمایلی به طی چنین دوره هایی ندارند و بیشتر ممکن است تعدادی از فارغ التحصیلان جوان تمایل به شرکت در این دوره داشته باشند.

در ابتدا افراد مورد ارزیابی قرار گرفته و مدت زمانی که برای تحصیل باید سپری کنند مشخص می شود. در مدت تحصیل نیز باید کاملا از محیط کاری منفک شوند و به طور تمام وقت آموزش ببینند. پس از اینکه دوره تعیین شده طی شد، این افراد باید همانند سایر رشته ها در آزمونی جامع شرکت کنند و در صورت طی کردن موفقیت آمیز این آزمون می توانند گواهی پایان دوره دریافت کنند.

پس از طی این دوره چه مدرکی به این افراد ارائه می شود؟

دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی یک دوره تکمیلی است و با هدف ارتقای توانمندی افراد برگزار می شود و به این افراد صرفا گواهینامه پایان دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی ارائه خواهد شد.

ولی برخی نقل قول ها حاکی از اعطای دانشنامه کلینیکال پاتولوژی به افرادی است که این دوره را طی می کنند. آیا این نقل قول ها صحت دارد؟

به هیچ عنوان؛ دانشنامه کلینیکال پاتولوژی یک مدرک تحصیلی است که اعطای آن صرفا به پزشکانی صورت می گیرد که از طریق آزمون دستیاری در رشته پاتولوژی پذیرفته شده و دوره تخصص را با موفقیت طی می کنند. البته این مورد در جلسات مربوطه از سوی برخی از همکاران پیشنهاد شده بود و لیکن باتوجه به شرایط و مسیر تحصیل رشته پاتولوژی گرچه در نظرات اولیه مورد بحث قرار گرفته، لیکن مورد موافقت نهایی قرار نگرفت.

باتوجه به اعتراض هایی که شده برنامه وزارت بهداشت برای برگزاری این دوره ها چیست؟

اجرای این دوره بر طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی صورت می گیرد و قانون مذکور به فراخور نیازهای کشور مصوب شده و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به عنوان یک نهاد اجرایی ملزم به اجرای این قانون است. بنابراین هرگونه تغییر موضع وزارت بهداشت درخصوص ارائه آموزش های تکمیلی تخصصی به دانش آموختگان دوره دکتری تخصصی رشته های علوم آزمایشگاهی منوط به تغییر قوانین مرتبط با این امر توسط مجلس شورای اسلامی است و چنانچه مصوبه جدیدی از مجلس ابلاغ گردد آن مصوبه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرایی خواهد شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha