شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۷
کد خبر: 81555

عوامل متعددی در ایجاد سردرد نقش دارند از شا‌یع‌ ترین این عوامل می‌توان به آلودگی هوا كم خوابی اشاره نمود.

نقش تغذیه در سردرد چیست ؟
سلامت نیوز : شاید به جرات بتوان گفت كه كمتر فرد بزرگسالی وجود داشته باشد كه حداقل یكبار در زندگی خود دچار سردرد نشده باشد. البته بسیاری از افراد نیز هستند كه معمولا دچار سردرد می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دنیای سلامت ؛ اما نباید فراموش كرد كه سردرد انواع مختلفی دارد و بسیاری از آنها گذرا و زودگذر هستند اما برخی متاسفانه زندگی معمولی افراد را مختل می‌نمایند. اگرچه سردرد چه از نوع خفیف و چه از نوع شدید آن زجرآور است اما سردرد‌های متوالی مانند میگرن می‌توانند تهدید كننده سلامت روحی و روانی فرد نیز باشند.

آلودگی هوا
عوامل متعددی در ایجاد سردرد نقش دارند. از شا‌یع‌ترین این عوامل می‌توان به آلودگی هوا، كم خوابی یا بدخوابی، مسمومیت با منواكسیدكربن، كاهش یا افزایش فشارخون، تغییرات آب و هوایی و ارتفاع،‌ استرس، آلرژی، آلودگی‌های صوتی، امواج الكترومغناطیسی، عفونت‌های ویروسی و بسیاری از فاكتورهای دیگر اشاره نمود. برای رهایی از سردرد روش‌های متعددی وجود دارد كه بسیاری از آنها دارویی است و همانطور كه ممكن است در كاهش سردرد مفید باشد ممكن است دارای عوارض متعددی نیز باشد. بنابراین روش‌های جایگزین از طرفداران بیشتری برخوردار است.

در واقع برای درمان یا كاهش علائم سردرد بهتر است ابتدا نوع سردرد و علت آن مشخص شود و سپس پروسه درمان شروع شود. برای مثال كسی كه به خاطر افت قند خون دچار سردرد می‌شود كافی است با دریافت یك مقدار غذا بویژه از گروه نان وغلات سردرد را برطرف نمود. بسیاری از افراد پس از بیدار شدن از خواب دچار سردرد می‌شوند كه معمولا ناشی از افت قند خون است. این افراد با پرهیز از دریافت قند‌های ساده قبل از خواب و مصرف كافی نان و غلات كامل به همراه مقادیر كافی پروتئین می‌توانند از افت قند خون صبحگاهی جلوگیری و متعاقب آن از سردرد رهایی یابند.

بسیاری از سردرد‌های دیگر نیز می‌توان با ریشه‌یابی صحیح اقدام به مداخله به موقع و مناسب از وقوع آنها پیشگیری یا علائم آنها را كاهش داد.

شایع ترین سردرد
اما شایع‌ترین سردردها مربوط به بیماری میگرن می‌شود كه معمولا در فاز حمله فرد را به مدت 4 تا 72 ساعت دچار سردرد متوسط یا شدید می‌نماید. در واقع میگرن ناشی از تغییر قطر عروق به خاطر انبساط شدید عروق مغزی ایجاد می‌شود. علائم میگرن تنها به سردرد ختم نمی‌شود بلكه تهوع، تغییرات بینایی، اشكال در گفتار، ضعف یا كرختی در قسمتی از بدن، احساس مورمور و سوزش این بیماران را آزار می‌دهد. اگرچه علل واقعی میگرن كاملا شناخته نشده است اما بدون شك فاكتورهای ژنتیكی بیشترین نقش را در ایجاد میگرن دارند. با این حال با توجه به نقش عوامل محیطی در تشدید یا كاهش درد‌های میگرنی این عوامل نیز مورد توجه دانشمندان قرار گرفته اند. مهمترین فاكتورهای محیطی عبارتند از فاكتورهای غذایی، هورمونی و استرس.

تغذیه نادرست
بدون شك كسانی كه با مشكل میگرن مواجهه هستند متوجه شده‌اند كه تغذیه نادرست و یا مصرف برخی مواد غذایی در ایجاد و یا تشدید درد‌های میگرنی نقش دارد. اگرچه اطلاعات صحیح و علمی در این زمینه محدود می‌باشد اما مطالعات انجام گرفته در این زمینه بیانگر این اصل كلی است كه گرسنگی و حذف وعده عمده‌ترین علت شروع یا تشدید علائم در این بیماران است. برخی مطالعات نشان داده‌اند كه كاهش دریافت چربی‌ها می‌تواند شدت و تكرر سردرد‌های میگرنی را كاهش دهد. پنیر، شكلات،‌ افزودنی‌ها و چاشنی‌ها و همچنین مغزها از شایع‌ترین مواد غذایی هستند كه افراد ارتباط مصرف آنها با علائم میگرنی را گزارش كرده‌اند. كم آبی و در یافت ناكافی مایعات از دیگر عوامل موثر گزارش شده است.

همچنین مصرف مشروبات الكلی با تشدید علائم بیماری در ارتباط بوده است. برخی از مطالعات نیز به تاثیر مصرف كافئین كه معمولا در قهوه، چای، نوشابه‌ها و بسیاری از شكلات‌ها وجود دارد بر ایجاد علائم بیماری میگرن اشاره نموده‌اند. دریافت غذاهای صنعتی بویژه آنهایی كه حاوی مقادیر بالای قند‌های تصفیه شده هستند ممكن است اثر نامطلوبی بر علائم میگرن داشته باشند.

نقش موادغذایی
با این وجود مواد غذایی دیگری نیز ممكن است در ایجاد و یا تشدید علائم این بیماری نقش داشته باشند اما اثرات آنها كمتر مورد بررسی قرار گرفته شده‌اند. از مهمترین این مواد می‌توان به غذاهای آلرژن مانند بادام زمینی، مركبات، ماهی دودی، لبنیات بویژه پنیر كهنه، موز، انجیر و یا مواد دیگری مانند جگر مرغ، انجیر، بعضی از انواع حبوبات، مغزها، میوه‌هایی مثل آواكادوو موز همچنین پیاز، غذاهای فرآوری شده گوشتی حاوی نیترات (مثل همبرگر، سوسیس، كالباس، گوشت دودی شده )، غذاهای با چربی اشباع شده و تخمیرشده، ترشی یا غذاهای خوابانده شده در ترشیجات و آبلیمو اشاره نمود. نكته‌ای كه نباید فراموش نمود این است كه با توجه به تفاوت‌های فردی ممكن است برخی از این مواد در بعضی افراد ایجاد كننده یا تشدید كننده علائم باشد اما در برخی دیگر اینگونه نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha