شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 52938

آلرژی غذایی نوعی پاسخ ایمنی شدید بدن است که به‌وسیله غذاهایی مانند تخم‌مرغ، خشکبار، شیر یا دیگر غذاهایی خاص در بدن ایجاد می‌شود.

چرا کهیر می‌زنید؟
سلامت نیوز : به‌طور عادی سیستم ایمنی بدن شما به شکل بالقوه در برابر مواد خطرناکی مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و سموم به مبارزه برمی‌خیزد. در برخی از افراد پاسخ ایمنی در برابر موادی که عموما خطرناک نیستند مانند برخی از غذاها نیز تحریک می‌شود. علت آلرژی‌های غذایی بستگی به ایموگلوبین بدن‌تان دارد که کار این ماده تولید پادتن غذای خاص است. به دلیل اینکه بیشتر افراد در مقابل غذاها مقاومت دارند آلرژی غذایی عمومیت چندانی ندارد. در آلرژی غذایی واقعی سیستم ایمنی در پاسخ به غذاهایی خاص پادتن و آنتی‌هیستامین تولید می‌کند. هر غذایی می‌تواند منجر به واکنش‌های آلرژی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیحتگان ؛ اما چند غذا در فهرست متهمان اصلی قرار دارند. بیشترین غذاهایی که در بچه‌ها منجر به حساسیت می‌شود عبارتند از: تخم‌مرغ، شیر، خشکبار، آبزیان صدف‌دار (میگو، خرچنگ) سبوس و گندم.آلرژی غذایی عموما از دوران کودکی آغاز می‌شود، اما به این معنی نیست که در دوره‌های دیگر از دست‌شان در امان هستیم. خوشبختانه حساسیت به شیر، تخم‌مرغ، گندم و سبوس پس از پنج سالگی در بچه‌ها اگر از مواد حساسیت‌زا دوری شود بهبود می‌یابد. اما حساسیت به آجیل و آبزیان صدفی در تمام طول زندگی با آنان همراه خواهد  بود.در دیگر بچه‌ها و بزرگسالان شایع‌ترین غذاهای حساسیت‌زا شامل ماهی، آجیل و آبزیان صدفی است.افزودنی‌های مواد غذایی - مانند رنگ، قوام‌دهنده‌ها و نگهدارنده‌ها - به ندرت ممکن است باعث واکنش‌های حساسیت‌زا شوند.سندروم آلرژی دهان و دندان ممکن است پس از خوردن میوه و سبزیجات تازه رخ دهد. آلرژی در این غذاها، شبیه به برخی گرده‌های خاص است. مانند گرده خربزه، نوعی ابروسیا و گرده درخت سیب.بسیاری از مردم آمریکا معتقدند که حساسیت غذایی دارند، در حالی‌که آمار واقعی کمتر از یک درصد است. واکنش افراد عموما در فراورده‌های ذرت، شیر گاو و محصولات لبنی و گندم و دیگر غلات بوداده است.

نشانه‌ها
علائم برای آشکارشدن از خود بی‌تابی نشان می‌دهند و معمولا بلافاصله دو ساعت پس از خوردن اتفاق می‌افتند. اگر علائم پس از خوردن غذایی خاص بلافاصله در شما پیشرفت کرد مبتلا به حساسیت غذایی هستید. نشانه‌های محرز شامل کهیر، گرفتگی صدا و خس‌خس است. دیگر علائم به شرح زیر است:درد شکمی، اسهال، مشکلات گوارشی، خارش دهان، گلو، چشم، پوست و دیگر مناطق، سرگیجه یا ضعف، گرفتگی بینی، تهوع، آبریزش بینی، تورم خصوصا در نواحی پلک، صورت، و زبان، سریع، پیچش شکم و قی کردن.علائم آلرژی دهانی: خارش لب‌ها، زبان و گلو و گاهی ورم لب‌ها.

نشانه و آزمایش
در واکنش‌های شدید حتی ممکن است فشار خون‌تان پایین بیاید و راه‌های تنفسی مسدود شود. تست خون یا پوست می‌تواند سطح پادتن (ایموگلوبین) را مشخص و تایید کند که آیا مبتلا به آلرژی هستید یا نه. تا از بین رفتن علائم، سعی کنید غذاهای مظنون را از رژیم غذایی خود حذف کنید، سپس حساسیت شما به نوع غذا مشخص خواهد شد.
در آزمایش‌های تحریکی شما در معرض آلرژی مظنون در شرایط کنترل شده قرار می‌گیرید.این امر ممکن است در رژیم غذایی یا تنفس در شرایط آلرژی باشد. این نوع آزمایش ممکن است به واکنش‌های آلرژیک حاد منجر شود و باید تحت نظر پزشک انجام گیرد. هرگز این نوع آزمایش‌ها را خودسرانه انجام ندهید. خصوصا اگر اولین واکنش حساسیتی باشد باید توصیه‌های پزشکی اعمال شود.

معالجه
تنها درمان موثر برای حساسیت غذایی دوری از آن است. اگر فکر می‌کنید خودتان یا کودک‌تان آلرژی دارید استثنائات حساسیتی را درنظر بگیرید. اگر نشانه‌ها تنها در یک نقطه از بدن آشکار شد (برای مثال کهیر روی چانه بعد از خوردن غذایی خاص) نیازی به درمان ندارید. این علائم معمولا پس از زمان کوتاهی از بین می‌روند. آنتی‌هیستامین‌ها سبب بروز ناراحتی‌هایی می‌شوند اما کرم‌های تسکین‌دهنده پوست آرام‌بخش هستند. اگر فکر می‌کنید مبتلا به حساسیت غذایی هستید حتی در موارد موضعی نیز با پزشک خود مشورت کنید. در صورت هر تشخیص حساسیتی باید به‌موقع ایپین‌فرین تزریق شود. اگر حساسیت جدی باشد مانند کهیر تمام نقاط بدن این تزریق باید انجام شود. مراجعه به نزدیک‌ترین بیمارستان یا درمانگاه البته با آمبولانس اقدام بعدی است. توصیه‌های پزشکی را در تزریق جهت عکس‌العمل خوب رعایت کنید.
 
تشخیص
از غذاهایی که فکر می‌کنید سبب واکنش‌های حساسیتی می‌شوند اجتناب کنید. حتی ممکن است به‌طور جدی رژیم غذایی‌تان را محدود کنید. در مواقعی که بیرون از خانه غذا می‌خورید تمام جزئیات بسته‌های غذایی را چک کنید.

عارضه سختی
انافیلکسیز که تمام بدن را درگیر می‌کند جدی است. گرچه حساسیت‌‌های دهانی منجر به انافیلکسیز نمی‌شود اما برای احتیاط از پزشک بپرسید که آیا نیاز به تزریق ایپین‌فرین هست یا نه؟ حساسیت‌های غذایی می‌تواند منجر یا حاد‌ترشدن آسم و اگزما یا دیگر اختلالات شود.  در صورت بروز حساسیت‌های جدی مثل مشکل تنفس یا خس‌خس سینه پس از غذا خوردن با اورژانس تماس بگیرید. اگر توصیه پزشکی تزریق ایپین‌فرین است هرچه سریع‌تر پس از بروز حساسیت‌های شدید حتی قبل از انتقال به بیمارستان آن را تزریق کنید زیرا هرچه زودتر تزریق شود بهتر است. افراد مبتلا به حساسیت باید توسط متخصص آلرژی معاینه شوند.

پیشگیری
شیر مادر از آلرژی پیشگیری می‌کند. به عبارت دیگر راهی برای پیشگیری شناخته نشده است مگر اینکه تا قبل از بلوغ از خوراندن غذاهای آلرژی‌زا به کودکان اجتناب شود که بسته به کودک و نوع غذا متفاوت است.اگر مبتلا به آلرژی شدید هستید، برای دوری از مشکلات بیشتر از خوردن غذاهای مسبب آن خودداری کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha