سلامت نیوز : مطالعه بر روی زنهایی با قد یک متر و 52 تا یک متر و 75 سانتیمتر نشان می دهد در ازای هر 10 سانتیمتر از قد احتمال ابتلا به سرطان 16 درصد افزایش پیدا می کند.
 بر اساس بزرگترین مطالعه ای که تا کنون درمورد ارتباط میان قد و ابتلا به بیماری ها انجام گرفته، احتمال ابتلای افراد بلند قد به انواع رایج و مرگبار سرطان بیشتر از دیگر افراد است.

نتایج این مطالعه که بر روی 97 هزار زن مبتلا به بیماری سرطان در محدوده قدی یک متر و 52 تا یک متر و 75 سانتیمتر نشان می دهد احتمال ابتلای یک زن در ازای هر 10 سانتیمتری که نسبت به قد عادی بلندتر است، در حدود 16 درصد افزایش پیدا می کند.

همچنین نتایج این مطالعه که در مرکز غده شناسی لانست انجام گرفته نشان می دهد زنان قد بلند در خطر بیشتر ابتلا به 10 نوع از سرطان قرار دارند، سرطانهای سینه، روده، تخمدان و انواع سرطانهای پوستی از جمله این بیماری ها هستند.

در میان زنانی با قد متوسط میزان ابتلا به سرطان 850 نفر از میان 100 هزار نفر در سال است، در میان زنانی با قد 152 سانتیمتر از هر 100 هزار نفر سالانه 750 نفر به سرطان مبتلا می شوند اما در میان زنانی با قد 175 سانتیمتر و بیشتر سالانه هزار نفر از هر 100 هزار نفر به این بیماری مبتلا می شوند.

محققان دانشگاه آکسفورد دریافتند که به ازای هر 10 سانتیمتر اضافه قد میزان احتمال ابتلا به سرطان سینه 17 درصد، سرطان تخمدان 17 درصد و سرطان رحم 19 درصد افزایش پیدا می کند. دلیل اصلی چنین ارتباطی ناشناخته است و بلندی قد با احتمال ضعیفتر ابتلا به دیگر بیماری ها از قبیل بیماری قلبی نیز در ارتباط است.

دانشمندان برای توضیح این پدیده دو نظریه ارائه کرده اند: هورمونهای رشد کودکی می توانند در بزرگسالی به ماده ای سرطانزا تبدیل شوند، یا اینکه به دلیل بالا بودن تعداد سلولهای بدن در انسانهای قد بلند، احتمال تبدیل شدن سلولهای سالم بدن به سلولهای سرطانی در این افراد بیشتر است.

بر اساس گزارش گاردین، با این همه محققان در مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا معتقدند افراد نباید از شنیدن این خبر هراسان شوند، بیشتر مردم قدی متوسط دارند و بلندی قد آنها تاثیر بسیار کوچکی بر احتمال ابتلای آنها به سرطان دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha