چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۷
کد خبر: 30498
سلامت نیوز : در بسیاری از موارد دختران کم سن و سال که حدود11 یا 12 سال سن دارند در افغانستان با مردان بالغ 40 ساله ازدواج می کنند که این یک روند هشدار دهنده برای این کشور است چرا که فقر فرهنگی و نبود برخی امکانات رفاهی بستری شده تا این معضل روز به روز بیشتر شود.

به گزارش  برنا این در حالی است که ازدواج های اجباری در افغانستان برای دختران افغانی امری طبیعی به حساب می آید که گاهی از آن برای پرداخت بدهی خود استفاده می کنند.

در برخی مواقع از دختران به عنوان کالای اقتصادی استفاده می شود که با ازدواجش، خانواده برخیاز  مشکلات خود را حل می کند.

به گفته سفیر سابق ایران در پاکستان و افغانستان کشور افغانستان از جمله کشورهایی است که ازدواج دختران کم سن و سال در آن امر ثابتی نیست چرا که در برخی قبایل بالاتر رفته و در برخی قبایل دیگر کمتر است.

محمد ابراهیم طاهریان در این باره به برنا می گوید: پدیده ناپسند ازدواج دختران کم سن و سال افغانی در زمان حاکمیت طالبان در بخش هایی از جغرافیای افغانستان رایج شده بود اما با گسترش آموزش هایی که به این دختران داده شده قدری کمتر شده است.

وی با اشاره به اینکه با گسترش اجازه خانواده های افغانی این مسأله قدری در بین خانواده های افغانی کمتر شده ، تاکید می کند: هرچقدر که مشکلات مدرسه رفتن دختران افغانی کمتر می شود، خانواده ها نسبت به ازدواج در سنین پایین بیشتر آگاهی پیدا کرده و میزان ازدواج دختران کم سن افغانی کمتر می شود.

طاهریان ادامه می دهد: دولت افغانستان در برخی مناطق این کشور در تلاش است تا با تشویق خانواده ها، آنها را به آموزش دختران ترغیب کند که در نهایت این مسأله باعث آگاهی بیشتر آنها می شود.

به گفته طاهریان هرچقدر که اطلاع رسانی در زمینه ازدواج دختران کم سن افغانی بیشتر شود، این مشکل کمتر شده و بهتر می توان راه چاره ای برای آگاهی مردم پیدا کرد.

بر اساس آنچه که در افغانستان رسم است دختری که کم سن است و ازدواج می کند در کنار خانواده شوهر خود بزرگ می شود تا زمانیکه به سن مناسب رسیده و بتواند وارد زندگی خود شود.

به نظر می رسد آنچه که فرهنگ سنتی افغانستان را به این سمت سوق داده است ترکیبی از جنگ، فقر و توسعه کم کشور افغانستان است که به طور قطع نیاز به فرهنگ سازی و آموزش دختران دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha