دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 19117

دبیرعلمی همایش طب کار و بیماریهای شغلی گفت: عدم تناسب جسمی افراد با شغل آنها، فرسودگی و از کارافتادگی پیش از موعد را در پی دارد. از این رو انجام معاینه پیش از استخدام و معاینات دوره‌ای در حین کار جهت پیشگیری از بیماری‌های شغلی ضروری است.

دکتر خسرو صادق نیت رئیس بیمارستان بهارلو در گفت وگو با  ایسنا ، اظهار داشت: ابتلای شاغلین به بیماریهای شغلی، صدمات سنگین و جبران ناپذیری به جامعه وارد می‌کند. با توجه به درمان ناپذیر بودن بسیاری از این بیماریها، ابتلای به بیماریهای شغلی باعث تحمیل هزینه‌های درمانی سنگین و همچنین از کارافتادگی بسیاری از شاغلین شده و علاوه بر آن موجب به هدر رفتن هزینه‌هایی می‌شود که صرف تربیت نیروی کار ماهر می‌شود.همچنین محروم ماندن محیط کاری و جامعه از خدمات فرد و صدمات وارده به صنعت مربوطه بدنبال غیبت از کار یک نیروی کارآمد از دیگر خسارات وارده خواهد بود.

وی افزود: خدمات ارزشمند سه دهه اخیر سیستم بهداشتی درمانی در ارتقاء سطح سلامت جامعه از مواردی است که در سطح جهانی به آن مباهات کرده‌ا‌یم ولی باید به خاطر داشت که ارائه اغلب این خدمات به سنین قبل از اشتغال اختصاص یافته و در همین رابطه توجه مسئولین غالباً مصروف به برگزاری دوره‌های آموزشی قبل از ازدواج و باروری، مشاوره و مراقبت‌های حین بارداری، تامین امکانات جهت زایمان سالم و تامین نیازهای بهداشتی درمانی در دوره نوزادی و کودکی بوده است تا در نتیجه این اقدامات، جوانانی از لحاظ جسمی و روحی، سالم تحویل جامعه داده شوند و کشور بتواند با اتکا به این جوانان، مسیر رشد و توسعه را با سرعتی مطلوب طی كند.

دکتر صادق نیت گفت: متاسفانه بسیاری از این افراد پس از یافتن شغل مطلوب خود و کسب تجربه و مهارت کافی به دنبال بروز حوادث شغلی و یا ابتلا به بیماری‌های ناشی از مواجهات شغلی از گردونه خدمت رسانی خارج و حتی بسیاری سربار خانواده و جامعه می‌شوند و این موضوعی است که رشته تخصصی طب کار به طور ویژه به آن می پردازد.

رئیس بیمارستان بهارلو ادامه داد: هر یک از شاغلین بسته به نوع محیط کاری خود اعم از کار در معدن، صنایع مختلف، موسسات و ادارات گوناگون و ... در معرض عواملی چون غبارات خطرناک، مواد شیمیایی گوناگون، سر و صدا، استرس‌های شغلی و بسیاری دیگر از عوامل آسیب رسان و در نتیجه بروز بیماری‌های مختلف خواهند بود. به ویژه اگر شغل فرد با وضعیت جسمانی وی متناسب نباشد و فرد مجبور باشد بیشتر از توان جسمی خود فعالیت کند، این موضوع می‌تواند موجبات فرسودگی زودهنگام و از کارافتادگی پیش از موعد وی شود.

وی افزود: بنابراین متخصصان طب کار در بدو استخدام با بررسی تناسب فرد با کار مورد نظر وی و ملزومات فعالیت هرچه مطلوب‌تر او می‌توانند راهنمایی‌هایی ارزشمند و توصیه‌هایی کارساز به کارفرمایان ارائه دهند و در معاینات دوره‌ای و بررسی‌های تخصصی خود احتمال هرگونه بیماری شغلی را قبل از بروز و ایجاد عارضه در کارگر تشخیص داده و مانع از بروز بسیاری از این اختلالات شوند و همانطور که اشاره شد غالباً این بیماری‌ها در صورت بروز، غیرقابل درمان و برگشت ناپذیر هستند.

دکتر صادق نیت یادآور شد: استرس‌های شغلی و عدم تناسب محل استقرار فرد با وظایف محوله نیز از دیگر مواردی است که می‌تواند در کیفیت و کمیت خدمات و فعالیت‌های شغلی فرد موثر بوده و موجبات بیماری‌های جسمی و روحی را برای فرد فراهم آورد. بسیاری از دردها و شکایات اسکلتی عضلانی از جمله کمردرد و دردهای اندام فوقانی و تحتانی می‌تواند از فعالیتهای شغلی در وضعیت‌های غیراستاندارد ناشی شده و در صورت رعایت این اصول، می‌توان با کمترین هزینه، از بسیاری مشکلات پیشگیری کرد. بنابراین اگر کارفرمایان و مسئولان مربوطه به این عوامل که به صورت مستقیم و غیرمستقیم باعث بروز بیماری شغلی می‌شوند توجه نکنند، توانایی شاغلین در محیط کار کاهش یافته و نمی‌تواند منجر به عدم کارآیی افراد شود.

دبیرعلمی همایش طب کار و بیماریهای شغلی تأکید کرد: بسیاری از بیماری‌های شغلی برگشت ناپذیر بوده و قابل درمان نیستند. از جمله این موارد می‌توان به افت شنوایی، کاهش توانایی بینایی، سرطان‌های شغلی، کاهش ظرفیت‌های تنفسی و فلج سیستم‌های عصبی ناشی از مواجهات شغلی اشاره کرد.

وی نقش تشخیص به موقع، پیشگیری و درمان به هنگام در محیط‌های کاری را یکی از مهمترین اقدامات جهت حفظ سلامت نیروی کار دانست که نیل به این مهم، توجه خاص مسئولین را می‌طلبد.

رئیس بیمارستان بهارلو افزود: با شناسایی عوامل خطر در محیط‌های کاری و اصلاح آنها، معاینات قبل و بعد استخدام و اصلاح محیط‌های کاری می‌توان از بروز بسیاری از بیماریهای شغلی و صدمات ناشی از آن جلوگیری کرد.

دکتر صادق نیت ادامه داد: متأسفانه فرهنگ سلامت در جامعه ما غالبا به انجام اقدامات درمانی پس از بروز بیماری توجه دارد، در حالی که توجه به پیشگیری خصوصاً در رابطه با بیماری‌های شغلی بسیار کم هزینه‌تر و موثرتر خواهد بود كه برای دستیابی به آن، آگاهی تمامی گروه‌های مرتبط از جمله مسئولان و مدیران، پزشکان، کارفرمایان و نهایت خود شاغلین نقش عمده‌ای در جلوگیری از بسیاری از این بیماریها خواهد داشت.

رئیس انجمن طب کار ایران افزود : متخصصان طب کار طی 10 سال گذشته فعالیت‌های علمی و اجرایی قابل توجهی در کشور داشته‌اند و100 فارغ التحصیل این رشته طی این سالها، جهت ارائه خدمات تخصصی در حوزه طب کار با حضور در استانهای مختلف و در صنایع و موسسات گوناگون خدمات ارزشمندی در جهت حفظ و ارتقاء سطح سلامت جامعه ارائه کرده‌اند.

دبیرعلمی کنگره با اشاره به برگزاری همایش سه روزه طب کار گفت: در این همایش پزشکان با مهمترین بیماری‌های شغلی آشنا می‌شوند و آخرین یافته‌های علمی محققان، دانشمندان و متخصصان کشور در این زمینه مطرح و مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha