عضو كمیسیون بهداشت مجلس گفت: بر خلاف تبلیغاتی كه علیه گاز بیهوشی هالوتان می‌شود، عوارض این دارو وحشت آفرین و نگران كننده نیست و با توجه به توان مالی و درآمد سرانه كشور هنوز ماده غالب بیهوشی در كشور است.

محمد ضابطی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: متأسفانه در كشور ما گاهی ناگهان به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه یك موج تبلیغاتی علیه یك دارو به وجود می‌آید كه خیلی وقت‌ها مبنای كارشناسی و واقع گرایانه ندارد، موجی كه علیه داروی بیهوشی هالوتان در كشور در سال‌های اخیر ایجاد شده نیز از همین نوع است.
وی گفت: متأسفانه گروهی در سال‌های اخیر داروی بیهوشی هالوتان را یك سم مهلك معرفی كردند، در حالی كه این طور نیست و حتی در كشورهای پیشرفته و متون علمی رشته بیهوشی هنوز داروی هالوتان از رده خارج نشده و كاربردهای مشخصی دارد، البته میزان مصرف گاز بیهوشی هالوتان در كشور ما نسبت به كشورهای پیشرفته بالاتر است اما وضع كشور ما و درآمدناخالص ملی‌مان این شرایط را به وجود آورده است، ما باید واقع گرا باشیم و نباید آرمانگرایانه و بدون توجه به واقعیت‌ها به صورت افراطی و تفریطی اقدام كنیم.
ضابطی افزود: داروهای بیهوشی به طور كلی 2 دسته هستند، یك دسته داروهای استنشاقی و دسته دوم وریدی هستند، داروهای بیهوشی وریدی به طور كلی از داروهای استنشاقی گرانتر هستند، در بین داروهای استنشاقی علاوه بر هالوتان داروهای جدیدتری مانند دسفلوران و سووفلوران هم وجود دارد اما قیمت آنها چندین برابر هالوتان است و امكان استفاده از آن برای همه مقدور نیست.
عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: هالوتان البته بدون عوارض نیست اما عوارض آن بر خلاف آنچه در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود، وحشت آور و نگران كننده نیست و بر اساس آمارها از هر 10هزار نفری كه با استفاده از این دارو در اعمال پزشكی بیهوش می‌شوند، یكی دچار عوارض این دارو می‌شود.
وی افزود: نمی‌شود گفت این عوارض دارویی را می‌توان نادیده گرفت اما واقعیت‌های جامعه ما و توان اقتصادی دولت و مردم ما شرایطی را به وجود آورده كه همچنان هالوتان به عنوان داروی غالب بیهوشی كشور مورد استفاده باشد، به همین علت نباید با انتشار اطلاعات نادرست در بین مردم ترس و وحشت به وجود آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha