خشکسالی

  • وقتی سدهای خوزستان آب نداشته باشند!

    وقتی سدهای خوزستان آب نداشته باشند!

    آمارها نشان می‌دهد ذخایر سدها در کل کشور افت 30درصدی داشته است اما این عدد به استناد آمار سازمان آب و برق خوزستان در این استان جنوبی به 83درصد می‌رسد. چند روز پیش مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرد حجم آب مخازن سدهای استان حدود ۵۵۰میلیون مترمکعب است که نسبت به سال گذشته ۸۳درصد کاهش یافت. به‌گفته فرهاد ایزدجو، ورودی آب به سدهای خوزستان نسبت به متوسط درازمدت تقریبا ۵۳درصد کاهش یافته که این کاهش در سدهای کرخه و مارون شدیدتر بوده است.

  • آب در تهران قطع می‌شود؟

    آب در تهران قطع می‌شود؟

    معاون درآمد آب و فاضلاب تهران گفت: قطع آب در تهران طی روزهای آینده، به هیچ عنوان صحت ندارد و به شدت تکذیب می‌شود.

  • کمک جهانی به همسایگان هامون

    کمک جهانی به همسایگان هامون

    سال گذشته سازمان حفاظت محیط‌زیست، 60میلیون مترمکعب حقابه هامون را نتوانست از وزارت نیرو که متولی مدیریت منابع آبی است بگیرد. حالا سیستانی‌ها منتظر بارش باران هستند تا پدیده گردوغبار، اهالی 5شهرستان حاشیه تالاب را مجبور به مهاجرت به حاشیه شهرهای بزرگ نکند.

  • 50 چالش حوزه آب و خاک کشور

    50 چالش حوزه آب و خاک کشور

    طی سال­های اخیر تعداد دشت­ های ممنوعه و بحرانی به بیش از 50 درصد دشت­ های کشور افزایش یافته است. به همین دلیل بهره­ برداری جدید در بیش از 300 دشت ممنوع، و آبخوان های آنها بحرانی اعلام شده است.

  • چرا ایران خشک شد؟

    چرا ایران خشک شد؟

    ایران به آبکشی تبدیل شده است که همه آب آن را در این سال‌ها کشیده‌ایم. چه تولید کرده‌ایم که حداقل سفره کشاورز را رنگین کرده باشد؟

  • طعم بد کم آبی

    ناکارآمدی شبکه تصفیه آب کشور در بحران خشکسالی

    طعم بد کم آبی

    رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نسبت به کاهش کیفیت منابع آبی همزمان با کاهش کمیت آن هشدار داد. به گفته «علی سلاجقه» منابع آبی دیگر تحمل بی‌مبالاتی، مصارف نابجا و ورود آلاینده‌ها را ندارد.

  • بحران زاینده رود چگونه حل می‌شود؟

    بحران زاینده رود چگونه حل می‌شود؟

    بحران آب و مشکلات و چالش‌های ناشی از آن، منحصر به حوضه زاینده رود نبوده و بسیاری از مناطق دیگر از جمله ارومیه، کارون بزرگ، تالاب بختگان، دریاچه ارومیه، هیرمند، دشت مشهد و خراسان جنوبی و غیره را هرکدام به نوعی درگیر کرده است و فراگیر است و باید راهکاری اساسی برای آن درنظر گرفته شود.

  • با ابرچالش کم‌آبی چه باید کرد؟

    با ابرچالش کم‌آبی چه باید کرد؟

    در یکی، دو هفته گذشته با یک اتفاق فراگیر و متفاوت از نظر اعتراضات آب در ایران مواجه بودیم. در اصفهان چند روز اعتراض مردم را داشتیم که به کشاورزان معترض ملحق شده بودند.

  • زنده رود؛ یک اعتراض آرام

    زنده رود؛ یک اعتراض آرام

    تجمع عظیم روز جمعه اهالی اصفهان با هدف اصلی مطالبه احیای دائمی زاینده‌رود، احتمالا بزرگ‌ترین تجمع محیط‌زیستی در تاریخ معاصر ایران بوده است. گستردگی و در عین حال آرامش و متانت مردم در نشان دادن اعتراض و بیان مطالبات‌شان از ویژگی‌های خاص اجتماع بزرگ اصفهانی‌ها بود.

  • دلایل بی آبی زاینده رود

    سرچشمه‌های خشک

    دلایل بی آبی زاینده رود

    سال 1400 بر اساس اطلاعات مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی، خشک‌ترین و کم بارش‌ترین سال در 50 سال اخیر است. 50 سال؛ البته زمانی است که رویه ثبت و پایش علمی بارش‌ها و نزولات آسمانی رفته‌رفته در ایران گسترش یافته و تا پیش از آن سابقه مستند و مورد اطمینان ثبت شده‌ای از میانگین بارش‌ها در کشور نداریم. چه بسا اگر چنین سابقه‌ای بود، سال 1400 به‌لحاظ خشکسالی و کاهش بارش‌ها و همچنین تداوم و پیوستگی خشکسالی با سال‌های کم باران قبل از آن در چند صد سال اخیر هم مستثنی و ویژه می‌شد.

  • اعتراض «نصف جهان»

    درخواست‌های مردم اصفهان برسرحق‌آب

    اعتراض «نصف جهان»

    صبر اصفهانی‌ها سر آمده و حق هم دارند چرا که حرف از آب است و هیچ مقام مسوولی هم نیست که محق بودن معترضان را انکار کند. اما چه فایده؟! نه سفر آقای وزیر نیرو برای زاینده‌رود آب می‌شود و نه دستور و گفت‌وگوی زنده آقای مخبر. این کار با وعده پیگیری و همدردی و از این دست اقدامات، حل شدنی نیست. این را باید از تجمع گسترده و مردمی دیروز دانست چون ندانستن یا نادیده گرفتن آن قطعا عواقب و آثار خوبی ندارد.

  • زاینده‌رود چشم انتظار آب

    زاینده‌رود چشم انتظار آب

    معاون اول رئیس جمهور: وزرای نیرو و جهاد کشاورزی در اسرع وقت برای حل مشکل حوضه آبریز زاینده رود در هر سه استان چهار محال و بختیاری، اصفهان و یزد اقدام کنند.

  • «ایلیسو» آن سو، مشکلات هم این سو

    سد ایلیسو از سوی ترکیه آبگیری شده‌است و این پروژه تبعات محیط‌زیستی و اجتماعی زیادی برای کشورمان دارد

    «ایلیسو» آن سو، مشکلات هم این سو

    روزی که از سال‌ها پیش نسبت به آن هشدار می‌دادند رسیده‌است، از حدود ۱۰‌سال پیش که تصمیم به احداث سد ایلیسو در ترکیه گرفته شد کارشناسان منابع طبیعی ایران هشدار داد‌ند که با اجرایی‌شدن این طرح، آبی نخواهد ماند که به ایران سرریز شود. هورالعظیمی که گاومیش‌هایش از بی‌آبی و آفتاب سوخته‌اند، ماهیانش به گل نشسته‌اند و پرندگانش در لجنزارهای باقیمانده لانه می‌سازند محکوم به نیستی خواهد بود.

  • مجلس مقابل «سد اردوغان» می‌ایستد

    مجلس مقابل «سد اردوغان» می‌ایستد

    سد ایلیسو که در روز‌های اخیر در ترکیه افتتاح شده، با آبگیری کامل می‌تواند مانع از ورود ۶۰ درصد آب دجله به کشور‌های پایین دست شود. رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس در گفتگو با «جوان» ضمن انتقاد از بی‌توجهی مسئولان سابق، از بی‌پاسخ نگذاشتن این اقدام از سوی مجلس خبر داد. یک حقوقدان متخصص در امور محیط‌زیستی بین‌الملل هم از انفعال نهاد‌های حقوقی بین‌الملل در این خصوص گفت.

  • متهمان خشکی زاینده رود

    متهمان خشکی زاینده رود

    دلایل خشکی زاینده رود چیست؟رعیت نواز- چند سالی است که موضوع بحران آب برای برخی از مناطق کم آب کشور به معضل تبدیل شده است، برداشت‌های بی رویه از آب‌های زیرزمینی، توسعه شهرها، مدیریت نامناسب در منابع آبی، استفاده از آب شرب برای مصارف صنعتی و کشاورزی، کمبود بارش‌ها و نابودی چاه‌ها از مواردی هستند که موجب شده اند بسیاری از مناطق کشور با بحران آب روبه رو شوند.

  • تلاش برای احیای زاینده‌رود

    اعتراض 7روزه کشاورزان اصفهانی به قطع حقابه

    تلاش برای احیای زاینده‌رود

    امروز هفتمین روز از تجمع کشاورزان اصفهانی در اعتراض به قطع حقابه و خشک شدن زاینده‌رود است. براساس ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، بیشتر معترضان بر بستر خشک زاینده‌رود و بیشتر در نزدیکی پل خواجو تجمع کرده و شعارهایی در حمایت از کشاورزان منطقه و در اعتراض به وضعیت آب این استان سر دادند.

  • ۱۸۰۰ هکتار از اراضی منطقه بیرگان زیر آب می‌رود

    با اجرای پروژه سد و تونل سوم کوهرنگ:

    ۱۸۰۰ هکتار از اراضی منطقه بیرگان زیر آب می‌رود

    اعتراضات مکرر کشاورزان اصفهانی به وضعیت آب در استان، پای وزیر نیرو را به فلات مرکزی ایران کشاند.

  • ناقوس مرگ دجله و هورالعظیم!

    خطر خشکسالی رود دجله عراق و تالاب هورالعظیم ایران جدی تر شد

    ناقوس مرگ دجله و هورالعظیم!

    با افتتاح سد ایلیسو در ترکیه، خطر خشکسالی رود دجله عراق و تالاب هورالعظیم ایران جدی تر شد و گردوغبار ناشی از آن هم در چشم ما خواهد رفت. نایب رئیس کمیسیون انرژی خواستار فعال شدن دیپلماسی آبی شده و دبیر کارگروه ملی گرد و غبار هم از تدارک شکایت به مراجع بین المللی می گوید

  • بحران خشکسالی به معدن آب ایران رسید

    مرگ یخچال دائمی کوهرنگ

    بحران خشکسالی به معدن آب ایران رسید

    دمای کشور در سال گذشته به بالاتر از میانگین بلندمدت رسید و یکی از تبعات آن کاهش قابل توجه بارش برف در یخچال‌های طبیعی کشور مانند زردکوه بختیاری است.

  • مناقشه با همسایه‌ بر سر آب

    عراق برای بار دوم اعلام کرده به‌دلیل سدسازی بر رودخانه‌های مرزی، از ایران شکایت می‌کند

    مناقشه با همسایه‌ بر سر آب

    عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس ابتدای مهرماه گفته بود: اقدامات ایران در زمینه احداث سد و کنترل آب مطابق معاهدات بین‌المللی بوده و ما تخلفی نداشته‌ایم.

  • بی‌آبی در یک قدمی تهران/ آمار و ارقام ترسناک است

    بی‌آبی در یک قدمی تهران/ آمار و ارقام ترسناک است

    بحران آب در تهران دیگر از مرحله هشدار عبور کرده و وارد مرحله جدید بی آبی شده است؛ شاید این کلمه چندان معنا و مفهومی برای شهروندانی که هر روز شیر آب را باز می‌کنند و شاهد جوشش این مایه حیات هستند، نداشته باشد اما اگر تنها نیم نگاهی به آمار و ارقام وضعیت سدها بیندازیم متوجه عمق فاجعه منابع آبی خواهیم شد.

  • امیدمان به زمستان است | پاییز خشک برای ایران

    امیدمان به زمستان است | پاییز خشک برای ایران

    بحران کم‌آبی امسال بیش از گذشته خود را به رخ می‌کشد و در تازه‌ترین اتفاق مشخص شده است که آبان ماه امسال هم خبری از بارش کافی باران وجود ندارد. حتی براساس نقشه‌های هواشناسی، مشخص شده است که پاییز ایران تا آغاز زمستان، کم‌بارش و خشک می‌ماند و بدین‌ترتیب ایران خشک‌ترین پاییز خود را پشت سر می‌گذارد.

  • تشنگی ممتد ایران تا پایان پاییز

    هشدار برای مصرف زیاد آب

    تشنگی ممتد ایران تا پایان پاییز

    ایرانیان باستان می‌دانستند که در سرزمینی خشک زندگی می‌کنند. از همین رو بود که آب را قدر می‌دانستند و هر قطره آن را به شیوه‌ای بدیع حفاظت می‌کردند. نیاز به آب و همراهی زندگی با آن است که موجب شد «قنات» به نام ایرانیان ثبت شود.

  • زنگ خطر برای ایران زمین!

    بحران آب در روستاهای شهرستان «کرخه»

    روستای ابوغریب و مراغیه در ۴۵ کیلومتری مرز ایران و عراق قرار دارند. نبود آب شرب، قطعی برق و عدم وجود زیر ساخت روستایی باعث مهاجرت روستاییان به شهرهای مجاور یا روستاهای با امکانات بهتر شده، از مشکلات اصلی روستا نبود آب شرب و لوله کشی شده است. در حال حاضر اهالی روستا برای تامین آب مصرفی روزانه از کانال نزدیک روستا استفاده می‌کنند و آب شرب خود را با تانکر خریداری می‌کنند. آب کانال از کیفیت پایینی برخوردار است و خطرات زیادی برای ساکنین روستا هنگام برداشت آب و شستشو وجود دارد. زنان روستا برای شستشو و برداشت آب مایحتاج روزانه به کانال می‌روند که علاوه بر کیفیت بد آب، خطر عرق شدن در کانال وجود دارد. به گفته اهالی روستا، در حالی که روستاهای ابوغریب و مراغیه در ۱۵ کیلومتری تاسیسات آب غدیر قرار گرفته‌اند اما تا کنون اقدامی برای آب‌رسانی به این دو روستا و روستاهای هم جوار انجام نشده است.طبق مصوبه هیات دولت بخش شاوور در شهرستان شوش از آذرماه ۱۳۹۹ به شهرستان کرخه ارتقا ‌یافت. این شهرستان به مرکزیت شهر الوان و دارای ۲ بخش مرکزی و شاوور و دارای ۱۲۰ روستا و ۸۰ هزار نفر جمعیت است.

  • فوریت مدیریت بحران آب در استان تهران

    فوریت مدیریت بحران آب در استان تهران

    در 24 روز ابتدای سال آبی 1400-1401 ارتفاع كل ریزش‌های جوی از اول مهر لغایت 24 مهر بالغ بر چهار میلی‌متر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (شش میلی‌متر) 33 درصد كاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (پنج میلی‌متر) 20 درصد كاهش نشان می‌دهد.

  • چهره ترسناک خشکسالی: ۷۰ درصد سدها خالی است

    تغییرات مساحت دریاچه‌های ۴۰ سد کشور

    چهره ترسناک خشکسالی: ۷۰ درصد سدها خالی است

    سازمان فضایی ایران با استفاده از فناوری سنجش از دور و تصاویر ماهواره ای روند تغییرات مساحت آبی ۴۰ دریاچه کشور را در ۶ ماهه نخست امسال پایش و رصد کرده است.

  • تشنگی بوشهر در کنار 600 کیلومتر مرز آبی

    فقط 16درصد آب آشامیدنی بوشهر از منابع داخلی استان تأمین می‌شود

    تشنگی بوشهر در کنار 600 کیلومتر مرز آبی

    با اینکه استان بوشهر در کنار خلیج فارس قرار دارد اما تأمین آب آشامیدنی برای مردم این استان از جمله مشکلاتی بوده که سال‌هاست با آن مواجه هستند. به گفته مسئولان استانی، استان بوشهر از نظر آب شرب با کمبودهای جدی روبه‌رو است و 8۰درصد آب مصرفی استان بوشهر از طریق استان‌های مجاور نظیر استان‌ فارس و کهگیلویه و بویراحمد تأمین می‌شود.

  • وضعیت منابع آبی تهران نگران کننده‌است

    هشدار مدیرعامل شرکت آبفا:

    وضعیت منابع آبی تهران نگران کننده‌است

    مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب (آبفا) استان تهران با بیان اینکه وضعیت منابع آبی پایتخت نگران کننده است، گفت: طی سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ ( از مهر سال گذشته تا مهرماه امسال) تهران با ۳۰۰ میلیون متر مکعب کسری مخازن و کاهش ۳۷ درصدی بارندگی مواجه بود.

  • مرگ آبی 15 استان غربی ایران؟

    مرگ آبی 15 استان غربی ایران؟

    با توجه به خشکسالی شدید در ایران و تغییرات اقلیمی در جهان، ایران تا چند وقت آینده با بحران شدید خشکسالی روبه‌رو خواهد شد. با توجه به کاهش بارندگی در سال جاری مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور خبر داده که «حجم آب قابل استفاده از سدها تنها ۹.۵میلیارد مترمکعب است و فقط کفاف پاییز امسال را می‌دهد» با توجه به این گفته‌ها باید توجه داشت، کاهش منابع انرژی در سال‌های اخیر نیز حاصل تغییرات گسترده اقلیمی است.

  • خطر! ریزگردها به شمال رسیدند | ۱۰ هزار هکتار از خلیج گرگان خشک شد

    جای خالی سیاست‌های خارجی

    خطر! ریزگردها به شمال رسیدند | ۱۰ هزار هکتار از خلیج گرگان خشک شد

    زندگی بیش از ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار حاشیه نشین خزر به‌ همراه‌مشاغل کشاورزی و دامپروری آنها با افزایش نقاط بیابانی از جمله خلیج گرگان و گردوغبارهای‌ خارجی در معرض خطر است.