نشانه های ترومای دوران کودکی در تاب آوری بزرگسالان برای درمانگران در ارائه درمان جامع و مناسب برای افرادی که تجارب نامطلوب دوران کودکی را تجربه کرده اند، بسیار مهم است.

9 نشانه مهم از ترومای دوران کودکی که ممکن است در بزرگسالی ظهور و بروز کند

۹ نشانه مهم از ترومای دوران کودکی که ممکن است در بزرگسالی ظهور و بروز کند

شناخت علائم ترومای دوران کودکی در تاب آوری بزرگسالان برای درمانگران در ارائه درمان جامع و مناسب برای افرادی که تجارب نامطلوب دوران کودکی را تجربه کرده اند، بسیار مهم است (روچیلد، ۲۰۰۰؛ سیگل، ۲۰۱۲؛ واکر، ۲۰۱۳).

این علائم در حوزه های مختلف عملکردی ظاهر می شود و می تواند به طور قابل توجهی بر میزان تاب آوری، سلامت روانی- عاطفی و جسمی فرد تأثیر بگذارد. با شناسایی این علائم، درمانگران می توانند مداخلات هدفمندی را برای رسیدگی به ترومای زمینه ای و حمایت از افراد در سفر شفابخش شان ایجاد نمایند.

بی نظمی عاطفی

بزرگسالانی که آسیب های دوران کودکی را تجربه کرده اند ممکن است با تنظیم عواطف انسانی شان دست و پنجه نرم کنند که منجر به نوسانات خُلقی مکرر، واکنش های هیجانی شدید، کاهش میزان تاب آوری و مشکل در مدیریت استرس می شود (ون در کولک، ۲۰۱۵).

9 نشانه مهم از ترومای دوران کودکی که ممکن است در بزرگسالی ظهور و بروز کند
نشانه های ترومای دوران کودکی در تاب آوری بزرگسالان

گذشته‌نما یا فِلَش‌بَک ها و خاطرات سرزده

افراد ممکن است گذشته‌نما یا فِلَش‌بَک ها، افکار خودکار منفی، یا خاطرات مزاحم رویدادهای آسیب زا را از دوران کودکی خود تجربه کنند، که باعث یادآوری آزاردهنده و واضح از تجربیات گذشته شود (روچیلدز، ۲۰۰۰؛ سیگل، ۲۰۱۲).

رفتارهای اجتنابی

اجتناب از افراد، مکان‌ها یا موقعیت‌هایی که آنها را به یاد رویداد(های) آسیب‌زا می‌اندازد، در میان بزرگسالان مبتلا به ترومای دوران کودکی رایج است. این موضوع ممکن است شامل اجتناب از برخی برنامه ریزی های اجتماعی، روابط یا فعالیت هایی باشد که باعث ایجاد خاطرات ناراحت کننده می شود (میت، ۲۰۱۹).

بیش از حد هوشیاری

بزرگسالانی که ترومای دوران کودکی را تجربه کرده اند ممکن است بیش از حد هوشیار باشند و دائماً محیط خود را از نظر تهدیدها یا خطرات بالقوه بررسی کنند. این حالت افزایش یافته از میزان هوشیاری می تواند منجر به احساس اضطراب، بی قراری، مشکل در آرامش و به طور کلی عدم تاب آوری فرد گردد (روچیلدز، ۲۰۰۰؛ ون در کولک، ۲۰۱۵).

مشکل در اعتماد کردن به دیگران

مسائل مربوط به اعتماد در میان افراد مبتلا به ترومای دوران کودکی رایج است، زیرا ممکن است در طول سال‌های شکل‌گیری شخصیت فردی، خیانت، آزار یا سوء استفاده از سوی مراقبان یا افراد با قدرت را تجربه کرده باشند (فیشر، ۲۰۱۷).

عزت نفس و عزت نفس پایین

ترومای دوران کودکی می تواند عمیقاً بر حس عزت نفس و خودارزشمندی تأثیر بگذارد و منجر به احساس شرم، گناه و بی کفایتی شود (کوپلی، ۲۰۲۳؛ فیشر، ۲۰۱۷).

مشکلات رابطه

بزرگسالان مبتلا به ترومای دوران کودکی ممکن است در ایجاد و حفظ روابط سالم، مشکلات صمیمیت، ارتباط و اعتماد را تجربه کنند (کوپلی، ۲۰۲۳).

9 نشانه مهم از ترومای دوران کودکی که ممکن است در بزرگسالی ظهور و بروز کند
نشانه های ترومای دوران کودکی در تاب آوری بزرگسالان

سوء مصرف مواد و اعتیاد

مقابله با اثرات آسیب های دوران کودکی ممکن است باعث شود برخی افراد به سوء مصرف مواد یا رفتارهای اعتیاد آور به عنوان راهی برای بی حس کردن درد عاطفی و جستجوی تسکین روی آورند (میت، ۲۰۱۹).

مسائل سلامت جسمانی

ترومای دوران کودکی می تواند به طیف وسیعی از مشکلات سلامت جسمانی در بزرگسالی، از جمله دردهای مزمن، مشکلات گوارشی، و اختلالات خودایمنی، و همچنین افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی و سایر شرایط مزمن کمک کند (لوین، ۲۰۱۰).

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha