دندان‌های تمیز و مرتب یکی از بهترین الگوهای سلامت دهان و دندان است که با رعایت تکنیک‌های بهداشتی می‌توان به دست آورد. اگر از همان ابتدا بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، دندان‌هایتان دچار درد و ناراحتی نمی‌شود و این أصول به رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها کمک خیلی خوبی می‌کند و دندان‌ها و لبخندی زیبا را برای فرد به ارمغان می‌آورد. در ادامه با تیم دندانپزشکی دکتر قاسمی همراه باشید تا ۱۰ تکنیک پیشگیری و سلامت دهان و دندان را بررسی با هم می‌کنیم.

10 تکنیک پیشگیری و سلامت دهان و دندان در سال 1403

رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان

اگر می‌خواهید دندان‌های سالم‌تری داشته باشید و دچار درد و پوسیدگی دندان‌های نشوید، رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان کمک بسزایی به شما می‌کند؛ وقتی از همان ابتدای کودکی نکات بهداشتی را رعایت کنید، در دوران بزرگسالی دندان‌های ردیف و تمیزی دارید و نیازی به مراجعه مداوم دندانپزشکی ندارید. رعایت نکات بهداشتی موجب موارد زیر می‌شود:

  • جلوگیری از پوسیدگی دندان
  • جلوگیری از عفونت لثه
  • جلوگیری از بوی بد دهان و دندان
  • دندان‌های مرتب و منظم
  • جلوگیری از هزینه‌های دندانپزشکی
  • ظاهر زیبا و لبخندی دلنشین
  • دندان‌های تمیز و سفید

مسواک زدن اصولی را یاد بگیریم

یکی از راه‌های مهم برای پیشگیری و سلامت دهان و دندان، مسواک زدن است؛ با مسواک زدن دیگر نگران دندان‌های خود نیستید و می‌توانید سلامت دندان‌های خود را تضمین کنید. البته صحیح مسواک زدن به سلامت دندان‌ها اهمیت زیادی دارد و باید به صورت دقیق مسواک را از بالا به پایین روی دندان‌ها بکشید.

حتما برروی زبان هم مسواک بزنید تا از مشکلات دندانی و گوارشی به دور بمانید. مسواک زدن روی زبان موجب پاک شدن مواد غذایی از روی زبان می‌شود و بوی بد دهان را از بین می‌برد. همچنین دکتر قاسمی تاکید دارند که بعد از خوردن نوشیدنی‌های رنگی مانند چای و قهوه و خوردن شیرینی دندان‌ها نیاز به مسواک دارند تا از پوسیدگی و تغییر رنگ دندان‌ها جلوگیری شود، بنابراین روزانه حداقل دوبار مسواک زدن ضروری است.

نخ دندان کشیدن را جزو روتین روزانه بذاریم 

حتما  نخ دندان بکشید تا از دندان‌ درد و عفونت لثه جلوگیری کنید؛ بعد از خوردن غذا، خرده‌های مواد غذایی در بین دندان‌ها به جا می‌ماند به همین دلیل نخ دندان کشیدن اهمیت زیادی دارد. نخ دندان به کاهش جرم دندان‌ها کمک می‌کند و از التهاب لثه جلوگیری می‌کند.

روازنه یک الی دو بار نخ دندان بکشید تا دندان‌های سالمی داشته بایشید. به خصوص در هنگام خواب نخ دندان کشیدن از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند و مواد غذایی را از زیر لثه بیرون می‌کشد. هنگامی که در طولانی مدت مواد غذایی بین دندان‌ها می‌ماند موجب پوسیدگی دندان‌ها و التهاب لثه می‌شود.   

سعی کنید با بینی نفس بکشید

سعی کنید که با بینی نفس بکشید، نفس کشیدن با دهان موجب آسیب‌دیدگی و پوسیدگی زودهنگام دندان‌ها می‌شود. هنگامی که با بینی نفس می‌کشید، سلامت دستگاه تنفسی شما هم بالاتر است و نفس‌ها نظم بیشتری دارند. نفس کشیدن با دهان باعث خشکی دندان و بوی بد دهان و تنفس می‌شود.

در بسیاری از موارد برطرف کردن مشکلات تنفسی با ارتودنسی امکان‌پذیر و نفس کشیدن راحت‌تر می‌شود. هوای گرم و مرطوب از طریق نفس کشیدن با بینی وارد ریه‌ها می‌شود و از بروز آسم و تحرک راه‌های هوایی جلوگیری می‌کند.

از نوشیدن آب زیاد غافل نشید 

نوشیدن آب برای سلامتی ضروری است و بعد از هر وعده غذایی به هضم راحت‌تر غذا کمک می‌کند. نوشیدن آب،‌ نیاز بدن را تامین می‌کند. نوشیدن آب در سیالیت بزاق دهان تأثیر زیادی دارد و از این طریق مانع پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. همچنین گردش آب در دهان و عبور آن از بین دندان‌ها به سلامت دهان و لثه کمک می‌کند.

روزانه نوشیدن چهار لیوان آب برای سلامت بدن نیاز است و با نوشیدن به موقع آب، اسیدهای مفید برای دندان‌ها در دهان ترشح می‌شود. بنابراین بزاق بیشتری در دهان وجود دارد و بازسازی دندان‌ها را ساده‌تر می‌کند.

آب و نمک یک معجون ضدعفونی کننده سالم 

یکی از مهم‌ترین نکات پیشگیری و سلامت دهان و دندان، قرقره کردن آب ‌و نمک است؛ اگر می‌خواهید دندان‌هایتان را ضدعفونی کنید بعد از هر بار مسواک زدن، محلول آب و نمک را برای ضدعفونی کردن دهان و دندان، قرقره کنید. روزی یک بار با آب ولرم و نمک دندان‌ها را بشویید و با گردش آب و نمک در دهان از رشد باکتری‌ها در دهان جلوگیری کنید.

همچنین محلول آب و نمک از سرماخوردگی جلوگیری می‌کند و مقاومت بدن را بالاتر می‌برد. این روش یکی از راه‌های بهداشتی و درمانی برای ضدعفونی کردن دهان و لثه است و از ایجاد عفونت و حساسیت برروی لثه هم جلوگیری می‌کند.  

برخی از علل بیماری دهان و دندان

بیماری‌های دهان و دندان علل متفاوتی دارند و بروز درد در لثه و یا دندان، از علائم بیماری است. به طور کلی اگر نکات بهداشتی را رعایت کنید، دیگر نیازی به درمان دندانپزشک ندارید. در ادامه برخی از علت‌های بیماری دهان و دندان را بررسی می‌کنیم.

  • عفونت دندان و دهان
  • دیابت
  • سیگار کشیدن
  • اسیدهای معده و تهوع‌های صبحگاهی
  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  • رژیم غذایی نامناسب
  • نوشیدنی‌های گازدار و شیرین
  • تغییرات هورمونی زنانه
  • ژنتیک و بیماری‌های ارثی در خانواده
  • عادت‌های نادرست و نامنظم غذایی

جمع‌بندی

ما در این مقاله تکنیک‌های پیشگیری و سلامت دهان و دندان را بررسی کردیم؛ برای اینکه دندان‌های سالم‌تری داشته باشید رعایت نکات بهداشتی و درمانی مانع از بیماری دندان‌ها و لثه می‌شود و از بروز دندان‌درد جلوگیری می‌کند. توجه و دقت به نکات بهداشتی اهمیت زیادی دارد و به عنوان یک عادت موجب افزایش بهداشت فردی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha