اراک، مرکز استان مرکزی، یکی از کلان‌شهرهای صنعتی ایران است که به‌واسطه داشتن جاذبه‌های گردشگری زیبا و منحصربه‌فرد، مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. شیرینی‌های مخصوص اراک خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های این شهر هستند. در این مطلب، قصد داریم شما عزیزان را با 5 مورد از معروف‌ترین شیرینی‌های اراک آشنا کنیم.

5 شیرینی معروف اراک که باید امتحان کنید

معروف‌ترین شیرینی‌های خوشمزه اراک کدام‌اند؟

هرسال تعداد زیادی مسافر با خرید بلیط قطار اراک راهی این شهر زیبا می‌شوند و با سوغاتی‌های متنوع به شهر خود بازمی‌گردند. یکی از بهترین و جذاب‌ترین بخش‌های سفر به هر شهری ازجمله اراک، گشت‌وگذار در بازار و خرید سوغاتی است. سوغاتی‌های موجود در شهر اراک از تنوع بالایی برخوردار هستند و دست مسافران برای انتخاب باز است. در کنار سوغاتی‌هایی مانند میوه انار، انگور، کشمش، گردو، لبنیات، ترخینه، صابون، صنایع‌دستی، قالی ساروق، گیوه سنجان و ...، شیرینی‌های خوشمزه اراک نیز طرفداران بسیار زیادی دارند. مسافران می‌توانند هنگام بازگشت از سفر به دوستان، آشنایان و اقوام خود یکی از شیرینی‌های مخصوص شهر اراک را هدیه بدهند. در ادامه این بخش، با 5 شیرینی معروف اراک آشنا خواهید شد.

  1. نان فطیر یا فتیر

نان فطیر یا فتیر یکی از معروف‌ترین شیرینی‌های استان مرکزی و شهر اراک است که از سال‌ها پیش تاکنون، توسط مردم این منطقه به‌شکل سنتی پخته می‌شود. در گذشته، زنان خانواده‌های اراکی در روزهای نزدیک به عید نوروز رسم داشتند که همگی در یکجا دور هم جمع شوند و در تنور فطیر بپزند. درواقع، فطیر شیرینی مخصوص ایام عید محسوب می‌شد. هنوز هم فطیر جزو پرطرفدارترین شیرینی‌های اراک است و در فروشگاه‌ها نیز به‌فروش می‌رسد.

برای تهیه این نان‌های کوچک شیرین و خوشمزه از مواد اولیه‌ای مثل آرد گندم، شکر، شیر، زرده تخم‌مرغ، روغن مایع، پودر هل، گلاب و زعفران سابیده، استفاده می‌شود. روی فطیرها را نیز با استفاده از زردچوبه، کنجد، سیاه‌دانه و خرفه تزئین می‌کنند. این شیرینی سنتی یک میان‌وعده کامل و مغذی است. اراکی‌ها وقتی به شهرهای دیگر سفر می‌کنند، به‌عنوان سوغات همراه خود فطیر می‌برند. اگر با خرید بلیط قطار اراک یا هر وسیله نقلیه دیگری به اراک سفر کردید، هنگام بازگشت به شهر خود برای فامیل، دوستان و آشنایان خود فطیر ببرید.

  1. شیرینی گوش‌فیل

یکی‌دیگر از شیرینی‌های معروف اراک که بعد از پخته‌شدن در داخل شربت قرار داده می‌شود، شیرینی گوش‌فیل نام دارد. این شیرینی مخصوص شهرهای اراک و اصفهان است و برای درست‌کردن آن از موادی مثل پودر بادام سفید، شیر، زرده تخم‌مرغ، هل سابیده‌شده، پودر قند، روغن برای سرخ‌کردن، بکینگ‌پودر، آرد، ماست و وانیل استفاده می‌کنند. بعد از سرخ‌شدن شیرینی‌ها در داخل روغن، آن‌ها را در داخل شربت مخصوص قرار می‌دهند.

مواد تشکیل‌دهنده شربت شیرینی گوش‌فیل عبارت‌اند از: آب، شکر، زعفران دم‌کرده و گلاب. شباهت شیرینی‌ها به گوش‌فیل و پهن‌بودن ‌آن‌ها باعث شده است که این نام را برای آن انتخاب کنند. گردشگرانی که با قطار راهی این شهر می‌شوند،‌ بعد از بازدید از جاهای دیدنی اراک می‌توانند شیرینی گوش‌فیل را از قنادی‌های این شهر خریداری کنند.

5 شیرینی معروف اراک که باید امتحان کنید

  1. جوزقند نراق

جوزقند نراق یکی‌دیگر از شیرینی‌های معروف شهر اراک است که برای درست‌کردن آن از هلوی نیمه‌خشک، خاک قند، مغز هسته زردآلو، شکر، بادام، هل و آرد نخودچی استفاده می‌شود. مردم استان مرکزی این شیرینی را مخصوص شب یلدا می‌دانند. از ویژگی‌های مهم این نوع شیرینی می‌توان به طعم خاص و خوشمزه و ماندگاری بسیار بالای آن اشاره کرد. جوزقند حتی تا یک‌ سال ماندگاری دارد و قابل استفاده است.

جالب است بدانید که جوزقند نراق گران‌ترین شیرینی اراک محسوب می‌شود و در تمام قنادی‌های این شهر به‌فروش می‌رسد. درست است که جوزقند قیمت نسبتاً بالایی دارد؛ اما طعم بی‌نظیر آن ارزشش را دارد که حداقل یک‌بار هم که شده آن را امتحان کنید. این شیرینی به‌عنوان یکی از سوغاتی‌های معروف اراک در فهرست میراث فرهنگی معنوی و ناملموس ایران تأیید شده است.

  1. باسلوق هزاوه

باسلوق نیز جزو شیرینی‌های معروف شهر اراک است و طعم بی‌نظیری دارند. اکثر مسافرانی که اراک را برای مسافرت انتخاب می‌کنند و با روش‌های مختلف سفر مانند خرید بلیط اتوبوس، خرید بلیط هواپیما و خرید بلیط قطار اراک خود را به این شهر می‌رسانند، محال است که هنگام خرید سوغاتی در این شهر باسلوق نخرند. برای درست‌کردن باسلوق از شیره انگور روستای هزاوه اراک استفاده می‌شود. شیره انگور بعد از ترکیب‌شدن با گردو به یک شیرینی مقوی و خوشمزه به نام باسلوق تبدیل می‌شود. با نزدیک‌شدن به اواخر تابستان و اوایل پاییز، هم‌زمان با برداشت انگورهای روستای هزاوه، درست‌کردن شیره انگور به‌روش سنتی آغاز می‌شود.

در این روش، ابتدا دانه‌های انگور در داخل یک حوض مخصوص ریخته می‌شود. سپس خاک محلی پخت شیره را به انگورها اضافه می‌کنند و با پوشیدن چکمه‌های تمیز آن‌ها را له می‌کنند. در مرحله بعد، آب حاصل از له‌شدن انگورهای مخلوط‌شده با خاک شیره را روی حرارت قرار می‌دهند تا بجوشد. بعد از جوشیدن، آب انگور رفته‌رفته به شیره تبدیل می‌شود. این شیره به‌همراه گلاب، گردو، وانیل، پودر هل، زعفران دم‌کرده، نشاسته و آب برای تهیه باسلوق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

5 شیرینی معروف اراک که باید امتحان کنید

  1. شیرینی بساق یا برساق

شیرینی بساق یا برساق نیز جزو شیرینی‌ها و سوغاتی‌های پرطرفدار اراک است که در برگزاری جشن‌های عروسی این شهر از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار است. برای درست‌کردن این شیرینی از آرد بربری،‌ تخم‌مرغ، روغن، آب ولرم، وانیل، شکر، ماست و نمک استفاده می‌شود. این شیرینی علاوه‌بر اینکه برای پذیرایی از مهمانان در مجالس عروسی، ایام عید نوروز و ماه رمضان کاربرد دارد، برای کودکان نیز یک میان‌وعده مغذی و مفید است. پس از خرید اینترنتی بلیط قطار برای سفر به اراک و بعد از رسیدن به این شهر و بازدید از مکان‌های دیدنی مانند موزه مفاخر، قلعه حاج‌وکیل، روستای هزاوه، تالاب میقان و ... به یکی از قنادی‌های اراک بروید و به‌عنوان سوغاتی، بساق و سایر شیرینی‌های معروف این شهر را خریداری کنید.

فلای تودی معتبرترین مرجع آنلاین برای خرید بلیط قطار اراک

در این مطلب، با 5 مورد از معروف‌ترین شیرینی‌های اراک آشنا شدید. اگر قصد دارید با قطار به شهر اراک سفر کنید و به‌دنبال یک سایت معتبر برای خرید بلیط قطار به مقصد اراک هستید، سایت فلای تودی بهترین گزینه است. در این سایت، بعد از مشخص کردن مبدأ، مقصد، تاریخ سفر و تعداد مسافران و کلیک روی گزینه جستجو لیست تمام بلیط‌های قطار در تاریخ مورد نظر از قیمت ارزان به گران نمایش داده می‌شود. کاربران می‌توانند بعد از مقایسه قیمت بلیط‌ها و بررسی امکانات رفاهی قطار شرکت‌های ریلی مختلف، مناسب‌ترین بلیط را انتخاب و خریداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha