با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در سال‌جاری ۲۰ مرکز توانبخشی در استان‌های مختلف کشور راه‌اندازی شده است.در مراکز توانبخشی جمعیت هلال‌احمر خدمات ارتز، پروتز، فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، شنوایی‌سنجی، بینایی‌سنجی، تغذیه و کلینیک‌های تخصصی و چندتخصصی توانبخشی به مددجویان و معلولان ارائه می‌شود.

۲۰ مرکز توانبخشی در سال ۱۴۰۲ راه‌اندازی شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، پیمان نامدار در مورد هزینه خدمات توانبخشی در مراکز هلال‌احمر گفت: «از آنجا که مراکز ارتز و پروتز جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان تنها مراکز ارائه خدمات مذکور بخش دولتی و خصوصی از پایین‌ترین‌ تعرفه برخوردار است و با توجه به نبود مصوبه هیأت دولت درخصوص تعرفه تمام مصنوعات ارتز و پروتز، نحوه قیمت‌گذاری مصنوعات در این بخش براساس دستورالعمل نحوه محاسبه قیمت تمام‌شده صورت می‌گیرد.»مبنای محاسبه هزینه این خدمات براساس قیمت خرید قطعات و ملزومات و حداقل دستمزد کارشناس بابت ارائه خدمات مربوطه است که نسبت به بخش خصوصی بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود.

تخصیص بودجه‌های حمایتی برای حوزه توانبخشی


معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر با اشاره به ضرورت توجه بیشتر به حوزه توانبخشی جمعیت هلال‌احمر تاکید کرد: «با توجه به عدم‌پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی، تخصیص بودجه‌های حمایتی برای این حوزه بسیار مهم و استراتژی است.»معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر همچنین در توضیح عملکرد اداره درمان اضطراری در دو سال اخیر گفت: «تیم‌های درمان اضطراری هلال‌احمر با حضور در عرصه‌های بین‌المللی توانایی عملیاتی خود را نشان داده و آماده حضور در عملیات‌های آتی هستند.»

خدمات در حوزه درمان اضطراری در ٢ سال اخیر


پیمان نامدار، معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر، در رابطه با خدمات این معاونت در حوزه درمان اضطراری در دو سال اخیر گفت: «بهداشت و درمان اضطراری مجموعه اقداماتی است که برای تامین نیازهای بهداشتی و درمانی در جوامع آسیب‌دیده و آسیب‌پذیر در راستای شناسایی و مداخله به هنگام ارائه و کنترل می‌شوند.»


این نیازها از ابتدای وقوع سوانح ایجاد شده و مجموعه‌ای از عوامل متفاوت بوده که کاستی یا فقدان آنها موجب جان باختن انسان‌ها، بروز بیماری‌ها و انتشار آلودگی‌ها شده و با تاثیر بر مولفه‌های سلامت، تاثیر مستقیم بر حیات، جسم و روان جامعه آسیب‌دیده و آسیب‌پذیر می‌گذارند.
تیم‌های درمان اضطراری در قالب واحدهای بهداشت و درمان در سه نوع مختلف و در سه سطح استانی، ملی و بین‌المللی تشکیل شده است.


این واحدها دارای تیم‌های تخصصی و اعضای آنها در ساختارهای مرتبط سازماندهی شده‌اند. ضمن اینکه تیم‌های مذکور متناسب با طرح آمایش سرزمینی واحدهای بهداشت و درمان اضطراری در استان‌ها تشکیل و در سامانه مدیریت اطلاعات و هماهنگی عملیات مشخصات و برنامه‌های آمادگی، مانورها و خدمات آنان در سوانح ثبت و مستندسازی می‌شود.


معاون درمان تصریح کرد: «در سال ٢٠١٧ واحد EMT type ١ جمعیت هلال‌احمر از سوی فدراسیون تایید شد. از آن زمان تاکنون این واحد به عملیات بین‌المللی بنگلادش و لبنان اعزام شده است.»با توجه به ظرفیت نیروی انسانی، دانش تخصصی و تجارب ارزنده در این حوزه، از سوی فدراسیون و دفتر منطقه‌ای منا درخواست پذیرش EMT type ٢ برای جمعیت هلال‌احمر مطرح شده است.


برای کارکنان وزارت بهداشت کارگاه‌های تخصصی بهداشت و درمان اضطراری در حوزه خدمات زنان و مامایی برگزار شده و اکنون نیز در سایر استان‌های کشور درحال برگزاری است.جمعیت هلال‌احمر و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد(UNFPA) به منظور انجام همکاری‌های مشترک و تقویت ظرفیت‌های ملی، تفاهم‌نامه‌ای را برای بازه زمانی ٢٠٢٧- ٢٠٢٣ منعقد کرده‌اند.

هدف این تفاهم‌نامه کاهش میزان صدمات و مرگ‌ومیر در زنان، مادران باردار و نوزادان، از طریق ظرفیت‌سازی در حوزه سلامت باروری در واحدهای مراقبت بهداشتی پایه (BHCU) جمعیت هلال‌احمر است. طبق برنامه کاری، ذیل تفاهم‌نامه مذکور، فعالیت‌های تعریف‌شده با جنبه‌های مختلف آموزشی، مهارتی و تحقیقاتی به این شرح است:
- برگزاری دوره‌های آموزش سلامت باروری در زون‌های آموزشی در سراسر کشور برای توانمندسازی ماماهای واحدهای مراقبت بهداشتی پایه(BHCU)

جمعیت هلال‌احمر


- برگزاری دوره‌های آموزشی برای ماماهای شاغل در واحدهای بهداشتی و درمانی، بنا به درخواست وزارت بهداشت و درمان
- برگزاری دوره‌های آموزشی برای کشورهای منطقه در ایران (پروژه جنوب- جنوب)
- برگزاری مانورهای ارائه خدمات در مناطق محروم
- تدوین بسته‌های آموزش مجازی
- خرید تجهیزات جهت رفع کمبودها در ماجول‌های سلامت باروری در کشور
- برگزاری دوره‌های آموزشی مبتنی بر جامعه با همکاری خانه‌های هلال
- نشر درس‌آموخته‌های حاصل از فعالیت‌های مشترک جمعیت هلال‌احمر و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در قالب مقالات علمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha